Šećer i sve oko njega - koliko nam zaista treba?

Piše: prof. dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 10. Oktobar 2016. u 14:24


Krivac za globalni skok gojaznosti

Šećer nije beli otrov, problem su njegove količine. O tome se mora razmišljati, jer je preplavio prehrambenu industriju

  • Možete znatno da smanjite koncentraciju slobodnih šećera izmenom klasičnih recepata

Šećer je u poslednje vreme opet u centru priče i medicinske i šire javnosti, jer se smatra glavnim krivcem za nagli skok gojaznosti u svetu. Zato je SZO unos "slobodnih" šećera ograničila na 10% ukupnih energetskih potreba, a Velika Britanija je od skora smanjila preporuku na 5%, a sve sa idejom da će tako rešiti problem gojaznosti. Mnogo je onih koji smatraju da to nije ni put ni način i da će završiti neuspehom. Među njima sam i ja. Problem povećanja težine nije jednostran, on je prevashodno rezultat pozitivne energetske ravnoteže – pa da parafraziram "ne mogu toliko malo da jedem koliko mogu malo da potrošim!". Većina ljudi u savremenom svetu najveći deo dana sedi i leži a jako malo se kreće, da ne pominjem sportske aktivnosti. Ali, o smanjenju šećera mora se razmišljati, jer je preplavio prehrambenu industriju i našu svakodnevnu ishranu.

Lilly Blog - Šećer i sve oko njega - Uvod

Kalorije u pahuljicama

Po definiciji, slobodni šećeri su oni koji su dodati pri preradi hrane i onaj koji je prirodno prisutan u voćnom soku. Beli, žuti, fruktozni, dekstrozni, dodat u keks u fabrici ili kod kuće kad se prave kolači, ili se sipa u čaj, svejedno je i broji se. Tu je i šećer u voćnom soku jer, fruktoza iz voćke ne broji se, a ta ista fruktoza prirodno prisutna u soku broji se. Pored toga, većina ljudi ne broji šećer dodat raznim namirnicima koje često nose epitet "zdrave". Ako se malo zadubite u one inače sitne informacije, videćete da pahuljice i ovsene kašice za doručak, ali i gotovi sosovi za špagete, roštilj i slične tečne mešavine začina, inače slane ili ljute, sadrže znatne količine šećera, od 5-10 grama na 100 grama sadržaja! Za sladoled je poznato, ali voćni jogurt često ima istu količinu šećera, preračunato na šolju od 250 ml – i po 50 grama! Potpuno je svejedno da li je to fruktozni, glukozni sirup, dekstroza, žuti ili beli šećer, ili med. Količina od 50 grama daje 200 kalorija, a to je taj maksimum dozvoljenih kalorija iz slobodnih šećera za osobu čije su potrebe 2000 kalorija! U praksi, mnogo je žena čije su energetske potrebe od 1600 – 1800 kalorija, pa i ispod toga, te dozvoljena količina slobodnih šećera ne prelazi 40 do 45 grama.
I samo u jednoj rečenici – šećer nije beli otrov, problem su njegove količine! I drugo, kada pročitate da je nama šećer neophodan i da mozak najbolje radi na šećeru i dnevno mu treba 130 grama, to je tačno. Ali, taj šećer će on sasvim lako dobiti iz skroba – hleb i povrće, iz laktoze koja je u mleku i fruktoze koja je u voćkama i slobodni šećer nema tu šta da traži. Osim, ukoliko bitno ne povećate svoju fizičku aktivnost, što će vam doneti brojne zdravstvene koristi.

Lilly Blog - Šećer i sve oko njega - Kalorije u pahuljicama

Manje šećera, bolji džem

Drugo, pažljivo čitajte etikete na gotovim proizvodima. Pre nego kupite sos za špagete, setite se kako ga je lako napraviti kod kuće sa eventualnim dodatkom kašičice šećera za celu porodicu. Jesen je doba za džemove – isprobajte nove recepte sa 10x manjom količinom dodatog šećera, znači najviše 100 grama na 1 kg voća. Očuvaće se sigurno i konačno ćete osetiti razliku u ukusu raznih voćkica.
Drugim rečima, možete znatno da smanjite koncentraciju slobodnih šećera izmenom klasičnih recepata, a ono što je još bolje – potrošite ga! Tako neće praviti nikakve štete u organizmu.

Lilly Blog - Šećer i sve oko njega - Manje šećera bolji džem



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči