Šta i kako piti leti?

Piše: prof. dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 03. Jul 2017. u 15:24


Kombinujte napitke!

Većina ljudi već zna da mnogi napici sadrže, ili im mi sami dodajemo, relativno puno šećera, pa im tako povećamo kalorijsku vrednost, što nam najčešće nije neophodno

  • Danas je raširena upotreba velikih kafa za poneti, a one mogu da sadrže od 150 do preko 200 mg kofeina
  • Ujutru za buđenje prvo čaša vode, pa dobra kafa ili čaj
  • Pred spavanje i dalje je najbolji napitak čaša mleka ili jogurta

Ide leto, visoke temperature, znojimo se i gubimo mnogo više vode od uobičajenih 2 do 2,5 l. U u ekstremno toplim, sparnim uslovima, uz neki ozbiljniji fizički napor, to može biti tri, četiri puta više, pa se postavlja pitanje čime to nadoknaditi. Poznato je da veliki broj ljudi ne unosi onoliko tečnosti koliko kažu preporuke, što je 2,7 l za žene, odnosno 3,7 l za muškarce. Hranom se unese oko 700 ml vode i još 300 – 400 ml organizam stvara kao nuzproizvod energetskog metabolizma. Ostatak, što znači, 1,5 do 2,5 litara treba uneti putem nekih napitaka. Čaj, kafa, mlečni napici, ledeni osvežavajući ili samo voda.

Lilly Blog - Šta i kako piti leti - Uvod

Šta bi bilo najbolje?

Da počenemo od temperature – pravilo je ne ledeno i ne vrelo, sve između što napitak čini dovoljno ukusnim u redu je sa stanovišta zdravlja. Takođe je važno i pitanje šta sve dobijamo putem napitaka? Većina ljudi već zna da mnogi napici sadrže, ili im mi sami dodajemo, relativno puno šećera, pa im tako povećamo kalorijsku vrednost, što nam najčešće nije neophodno. Tako mleko ili voćni jogurt kome je dodata kašika šećera dobija 60 kalorija više, što i ne bi bio problem kad bismo ih odmah upotrebili za neku fizičku aktivnost! Pored šećera, mnogi napici sadrže kofein, koji je oduvek vezivan uglavnom za kafu. U moderno doba on je ušao u veoma široku upotrebu, a pored kinina to bi bio jedini "lek" kome je dozvoljena tako liberalna upotreba. Ima blaga adiktivna svojstva, pa ga možda proizvođači hrane zato rado koriste. Ima puno ljudi koji će osetiti čak simptome apstinencije, kao glavobolju ili nesanicu, kada prestanu naglo da piju kafu ili omiljeni napitak.

Lilly Blog - Šta i kako piti leti - Šta bi bilo najbolje

Kofein dobar u malim dozama

Male kafe po tipu espresa i naše kuvane kafe imaju relativno mali sadžaj, od prosečno 70-80 mg za kratki espresso, ili 40 mg za našu domaću kafu. Ali, danas je raširena upotreba velikih kafa za poneti, a one mogu da sadrže značajnije količine, od 150 do preko 200 mg kofeina. Ne manjka ga ni u čaju, bilo da je crni ili zeleni, gde je količina približna onoj u kafi. Ima ga i u mnogim osvežavajućim napicima, po tipu kole. Posebno su bogati kofeinom tzv. energetski napici, gde u jednoj konzervi može biti i preko 300 mg! Ali, kofeina ima i u hrani, kao što su čokoladice, keksi, sladoled, topla čokolada, Zato i navodimo sve ove brojke, jer mnogi od nas nisu svesni koliko puno kofeina je moguće uneti u veoma kratkom periodu. I to može da dovede do problema. Činjenica jeste da je kofein veoma blag centralni stimulans i da u malim dozama on ne izaziva nikakve toksične efekte, ali u dozama od 300 mg može dovesti do nervoze, anksioznosti, ubrzanja rada srca, poremećaja sna. Kofein je i diuretik, što bi značilo da dovodi do češćeg mokrenja, pa u letnjim danima može dovesti do dehidracije! ako nije praćeno povećanim unosom vode.

Lilly Blog - Šta i kako piti leti - Kafa

Problem je uvek količina

Da ne dužimo priču, nije problem ni kofeina ni šećera u napicima – problem je u količini! Kombinujte napitke posebno leti kada je potrebna veća količina. Ujutru za buđenje prvo čaša vode, pa dobra kafa ili čaj. Uz fizičku aktivnost može neko osvežavajuće piće sa kofeinom i šećerom, retko, pri ekstremnom znojenju, potrebno je da napici sadrže i razne minerale, a pred spavanje i dalje je najbolji napitak čaša mleka ili jogurta.

I poslednje što važi posebno za vodu: naš organizam ne može da iskoristi više od 100-150 ml odjednom, pa kad ste jako žedni i velike su vrućine, to treba ponavljati na 10-15 minuta, koliko je potrebno da voda od usta stigne u krv i krene dalje gde je potrebna.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči