Apsurdi svakodnevice

Piše: Vesna Brzev Ćurčić, psihoanalitičar


Ponedeljak, 06. Februar 2017. u 10:33


NIJE TO ZA VAS

Odnos prema godinama, starosti, stečenom pravu na nešto, uživanju u iskustvu, radovanju životu – ekskluzivno je pravo svake od nas i niko ne treba da nas opominje šta jeste, a šta nije za nas

  • Nema žene koja ne ume da proceni koliko može da izdvoji da bi sebi ili nekome koga voli izgledala lepo
  • Ko sme, na osnovu Vaše moći da platite, da procenjuje Vašu vrednost?
  • Asistencija se sastoji u opomeni, ne u pomoći. Čudan naziv za neprimereno ponašanje

Nisam mislila baš na Vas kada sam smišljala naslov za ovaj tekst. Nametnuo mi se. Već dugo sam razmišljala o nemilim prizorima iz naše svakodnevice u kojoj se susrećemo sa diskriminacijom na raznim nivoima, pre svega diskriminacijom žena. Jedan od nivoa na kome ću se zadržati je diskriminacija žena koje izgledaju kao da nisu u mogućnosti da sebi nešto priušte, ili više nisu ni u poznoj mladosti, već su na pragu nečega što se samo ovde, na našem brdovitom Balkanu, naziva starost.
Sigurna sam da je većina nas bila u situaciji da uđe u prodavnicu nečega, za ovu priliku i nije važno čega, i da je neljubazna prodavačica dočeka rečima "to nije za Vas". Pri tome je to "vas", a ne "Vas". Neko će reći da sitničarim, da slova kao ni njihova veličina ne odražavaju suštinu. Nisu odgovorna, naravno, to su samo puki znaci sporazumevanja, ali sadrže mnogo više od onoga što nam se na prvi pogled čini.
Nekada izgleda kao da na pojedinim mestima postoje vrlo specifični skeneri za procenu šta je tu za koga. Šta sve to nije za nas? Recimo, skupi prehrambeni proizvodi u samoposlugama, supermarketima, zovimo to kojim god imenom. Sigurno ste čuli prodavačicu na delikatesu koja, kada zatražite 100 gr nečega, kaže cenu. Da li ste je pitali? Da li ste nepismeni? Da li to kaže svakome? Da li bi Vam to rekla da ste, umesto zgužvani od posla i briga, ušetali u market sveže fenirani i našminkani? Ne bi. Verujte.

Teror na pijaci

Ista scena je na pijacama. Ne pitate koliko nešto košta već stavljate u kesu. Kesu Vam nakupac otima iz ruku i kaže cenu. Ma, ko te, bre, pita, dođe Vam da kažete, ali ćutite da se ne bi pravila gužva. Nije da Vam se preliva, ali ste baš te jabuke hteli za dete, unuka, sebe konačno. Ko je taj koji određuje šta je za Vas i da li je cena takva da možete da platite. Ko sme, na osnovu Vaše moći da platite, da procenjuje Vašu vrednost? Koliko znam, vrednost nekog čoveka ne meri se novcem. Time se meri platežna moć ili bogatstvo, stečeno na bilo koji način.
Onda, frizerski saloni. Odmere Vas od glave do pete ako niste stalna mušterija (odomaćio se vrlo "domaći" izraz "klijent") i pre nego što ste i pokušali da kažete da biste samo da Vas neko isfenira jer ste u žurbi, izdeklamuju cenu i okrenu glavu. Vrlo "domaći", slažem se. Ali, zato će izvesti skok za medalju od stolice do ulaznih vrata ako se na njima pojavi makar obris neke javne ličnosti. Ma šta to značilo.

Lilly Blog - Apsurdi svakodnevice - Teror na pijaci

Markirana roba

Zatim, tu su prodavnice "markirane" robe. Prodavačice se ponašaju kao suvlasnice tih istih "markiranih" stvari. Ako procene da niste kupac, više se Vama ne bave. Ako jeste kupac, uprkos pogrešnoj proceni, odmah Vas upozore na cenu. Znaju one šta kome pripada. Sve sami čitači ljudskih duša, želja, htenja, moći. Kako li se onda udenuše u tako uske okvire mondenskih radnji?
Katkad ste samo prišli nekom od artikala izloženih u radnji. Vodi Vas želja da vidite čudo neviđeno, poslednji domet nekog kiča koji je "in", neusaglašenost cene i kvaliteta, ili samo pusta želja da ste mlađi, da možete da ponesete nešto tako lako, lepršavo, svetlih boja koje se nisu nosile 70-tih, kada ste bili devojka. Prosto, nije bila takva moda. Ali, uvek se tu nađe presavesna prodavačica, ili se to danas kaže asistentkinja, da Vam predoči da to nije za Vas. Ako imate više od 40 godina, nisu za Vas visoke potpetice, platforme, čak i ako biste želeli da ih nekome kupite na poklon. Asistencija se sastoji u opomeni, ne u pomoći. Čudan naziv za neprimereno ponašanje.

Lilly Blog - Apsurdi svakodnevice - Markirana roba

Čar "lunjanja" po prodavnicama

Ako bi vam se učinilo da sam stara ozlojeđena gospođa, uvređena zbog godina koje su prohujale, sa doživljajem odbačenosti, otuđenosti i izgubljenog koraka s vremenom, reći ću Vam da ništa od toga ne odgovara istini. Istina je da smo se pretvorili u ljude kojima je samo zarada interes, koji su zaboravili da je čar "lunjanja" po prodavnicama deo ženske psihologije, da ne postoji veća sreća od činjenice da ste toliko željeni model cipela uspeli da nađete po bagatelnoj ceni. Sad, šta je za koga bagatelna cena, drugo je pitanje. Ovde pričamo o Vama, ženi koja ima pravo da bira, izabere, odbaci, proba po sto puta, ode, vrati se, ponovo ode, ponovo se vrati, ponovo proba, pa tek onda odluči da – neće. Eto, neće. Zbog čega bi pravo na takvo premišljanje bilo ekskluzivno pravo vrlo mladih žena sa muškarcima koji sve plaćaju? Da li vas činjenica da Vas nije mrzelo da se "sredite" pa odete u kupovinu stavlja u poziciju povlašćenog kupca? Da li to što delujete kao neko čije godine počinju šesticom ili, jao užasa, sedmicom, stavlja u poziciju osobe zbog koje bi na ulazu u radnju trebalo da piše "starijima od… zabranjen ulaz" ili, kao u nekim zgradama koje odbijaju reklamni materijal, "starije osobe ne primamo"?
Pitam Vas, koliko puta niste seli u neki kafić samo zbog toga što ste mislili da nije baš za Vas. Svud samo mlađi ljudi. Koliko puta ste pomislili da ste najstarija osoba u nekom restoranu? Da li Vas je to omelo? Ako jeste, da li je to onda nešto što pripada Vama i Vašoj predstavi o Vama, ili je nešto što mislite da bi neko drugi mogao da pomisli? Npr. šta će ova "baba" ovde?

Lilly Blog - Apsurdi svakodnevice - Lunjanje po prodavnicama

Nema toga što nije za Vas

Da li ste nekada kupovali karte za neki koncert? Ne mislim na stari dobri rock, tu se niko ne iznenađuje. Ali, ako kupujete karte za neku od novih grupa, teško izgovorljivih naziva, gledaju vas malo onako iskosa, kao čudnjikavu. Za Vas? – pitaju. Ma ne, mi nemamo dušu, sluh, stil, nismo fanovi. Mi smo samo zalutali na biletarnicu jer nas mrzi da se više vozimo trolom u krug.
Odnos prema tome šta jeste a šta nije za nas ipak je nešto što određujemo sami. Nema žene koja ne ume da proceni koliko može da izdvoji da bi sebi ili nekome koga voli izgledala lepo. Zar joj je za to potreban asistent? Da li u opštoj štednji u kojoj se nalazimo neko treba da upire prst u bilo koga i maše "no-no", za nešto što bismo samo da dotaknemo? S druge strane, svako ima pravo da se oseća starim i u četrdesetim. Da ne govorim o pedesetim kada, naročito žene, lako potežu argument polovine života. A tek preko šezdeset… Šta na to da kažemo?! Naravno da su godine prepreka za neke stvari, ukoliko to postavimo baš tako. Niko sa osamdeset neće skakati bandžijem, bar ja ne znam takve. Ali, neko će se ponovo venčavati u osamdesetim. Neko nosi roze i tirkiz i u osamdesetim, a neko ni u dvadesetim, ne zbog toga što ne voli te boje, nego zbog toga što se ni tada ne oseća dovoljno mlad. Odnos prema godinama, starosti, stečenom pravu na nešto, uživanju u iskustvu, radovanju životu – ekskluzivno je pravo svake od nas. Niko ne treba da nas opominje šta jeste a šta nije za nas. Sudije takve vrste ne postoje, naročito ako su samozvane.

Lilly Blog - Apsurdi svakodnevice - Nema toga što nije za Vas

Uvažava se svaki uzrast

Kada se ljudi obrate za psihoterapijsku pomoć vrlo dobro znaju da im nijedan stručni psihoterapeut nikada neće reći da li nešto treba ili ne treba da urade, da li je nešto za njih ili nije. Stručnjak poštuje pravo odlučivanja onoga o kome se radi. Pri tom, uvažavaju se godine, male ili velike, razmišljanja, moći, htenja, iskustva, želje i potrebe. Odluke donosi čovek sam. Dakle, nema toga što nije za Vas. Pitanje je samo da li hoćete ili nećete.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči