Dijete za mršavljenje-koja je najbolja?

Piše: prof. dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 08. Februar 2016. u 11:09


Mediteranska ili DASH ishrana – šta vaše srce više voli?

DASH dijeta je odlična alternativa mediteranskoj ishrani. Čuva zdravlje srca i krvnih sudova a ispunjava sve zahteve optimalne, balansirane ishrane. Ovaj tip ishrane je mnogo dostupniji na našem području i po ukusu prihvatljiviji

  • Svima je već poznato da mediteranska ishrana blagotvorno deluje na srce i krvne sudove
  • DASH dijeta je bila predviđena za sniženje krvnog pritiska, ali se pokazala efikasna i za poboljšanje lipidskog profila i glikoregulacije, čak i za mršavljenje kada se definišu porcije

Svima je već poznato da mediteranska ishrana blagotvorno deluje na srce i krvne sudove. Taj način ishrane – dijeta – pokazao se efikasnim čak i kod ljudi koji su već imali svoj prvi infarkt. Do skora se, međutim, mnogo manje znalo šta to tačno podrazumeva, italijansku, špansku, južno-francusku ili ostrvsku "kuhinju", ili sve zajedno. Ekipa španskih naučnika je, počev od 2003. godine, sprovela "in vivo" eksperiment pod nazivom PREDIMED. Oni su tokom pet godina kompletno snabdevali hranom i pratili zdravlje 7 500 ljudi! Tako se po prvi put došlo do veoma preciznih podataka i o sastavu i o efektima ovakve dijetetske intervencije. Rezultati su u skladu sa očekivanjima.

Lilly Blog - Dijete - Mediteranska ili DASH

Mediteranska dijeta

U grupi koja se hranila mediteranski, rizik je ukupno 30 % manji nego kod onih koji su se hranili tradicionalno, svaki treći potencijalni pacijent je sačuvao svoje srce. Šta čini ovu ishranu tako izuzetnom? Sve je prosto "natopljeno" maslinovim uljem. Svakodnevno koriste bar 75 do 100 grama. Pasta, pirinač, mahunarke, malo mesa i ribe, 100–150 grama, bar 300 grama svežeg povrća. Pored toga, pojedu oko 300 grama svežeg voća, ne više od 2 jogurta, ili 40 g parmezana, ili 100 g svežeg sira. Deserti su od žitarica, voća i džema. Umerene količine alkohola su dozvoljene. Kada se analizira, proizilazi da je to veoma masna ishrana. Gotovo 50 % svih kalorija je iz masti, ali tzv. dobrih – mono i poli-nezasićenih. Ona je, ipak, po mnogo čemu za veliki broj ljudi sa našeg područja teško izvodljiva; ne samo da ljudi nemaju naviku da koriste maslinovo ulje, ono je i mnogo skuplje, a mnogi ne podnose taj ukus.

Lilly Blog - Dijete - Mediteranska

DASH dijeta

Zato je dobra vest za sve njih, a i nas koji se bavimo ishranom, da je DASH dijeta pokazala veoma slične rezultate i efikasnost u očuvanju zdravlja srca. DASH dijeta (Dietary Approaches to Stop Hypertension) je bila predviđena za sniženje krvnog pritiska, ali se pokazala efikasna i za poboljšanje lipidskog profila i glikoregulacije, čak i za mršavljenje kada se definišu porcije. Ona je nemasnija i od mediteranske i od naše uobičajene ishrane, ali nije skroz nemasna. Negde 27 % ukupnih kalorija daju razne masnoće, bilo da su one iz mlečnih proizvoda, mesa, koštunica, dodatog jestivog ulja svedenog na supenu kašiku dnevno. Najveća ograničenja su u smislu unosa zasićenih masti i vidljivih i nevidljivih, kao putera, ulja, masti, masnih sireva i masnog mesa. Ograničen je i unos dodatog šećera, bilo da je on beli, žuti, fruktozni. Posebno se insistira na smanjenju unosa soli. Pri tome se misli i na so u hlebu i pekarskim proizvodima, suhomesnatim, zimnici, a ne samo na onu koju dodajemo pri kuvanju u kući. Karakteristika ove dijete je dosta mleka i nemasnih mlečnih proizvoda, 3 šolje oko 750 ml, ili adekvatne količine nemasnog sira. Ne mala količina mesa od 150–200 grama, po neko jaje i bar 1–3 puta nedeljno mahunarke kao pasulj, boranija. Pored toga, ima više kalorija iz hleba i žitarica nego i balansirana i mediteranska ishrana, oko 200 g hleba ili odgovarajuće količine zamena kao pirinač, testenine, kore.

Lilly Blog - Dijete - DASH

Prilagođavanje našoj ishrani

Iako različit od naše uobičajene ishrane, ovaj tip ishrane je mnogo dostupniji na našem području i po ukusu prihvatljiviji. Jasno je da zahteva određena prilagođavanja, posebno u izboru namirnica. Nema masnog mesa, masnih suhomesnatih proizvoda, slaninice, kajmaka. Ali zato ima koštunjavog voća i dosta svežeg povrća!
Očekivani efekti po zdravlje srca, prevenciju dijabetesa i gojaznosti su takvi da vrede odricanja, te je DASH dijeta odlična alternativa mediteranskoj ishrani. Čuva zdravlje srca i krvnih sudova a ispunjava sve zahteve optimalne, balansirane ishrane. Što se tiče zdravlja srca, obe ove ishrane su odlične, a svako može da se opredeli prema svom ukusu.

Lilly Blog - Dijete - Prilagođavanje ishrani



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči