Doktor bez granica

Piše: Prof. dr Nenad Dikić


Utorak, 19. Jun 2018. u 13:24


Omega 3 – jedan od najtraženijih suplemenata

Iako omega predstavlja zadnje slovo u grčkoj azbuci, veruje se da će omega 3 biti prva na listi najtraženijih suplemenata, pogotovo ona koji se dobija iz krilovog ulja

  • Na top-listi najprodavanijih suplemenata u SAD u 2016. godini omega 3 nalazi se na 6. mestu, a ispred su samo vitamini B, C i D i kalcijum
  • Svetske asocijacije koje se bave prevencijom preporučuju da se unosi najmanje 250 mg omega 3 masti ili EPA i DHA masnih kiselina

Utisak je da kod nas malo ljudi zna šta je omega 3, jer svaka vrsta analize pokazuje da se malo koristi.

Omega 3 masne kiseline imaju nazive vrlo komplikovane za izgovaranje i zato su mnogo poznatije njihove skraćenice:
Eikozapentaenska kiselina = EPA
Dokozaheksaenska kiselina = DHA

Prema izveštaju koji je predstavila rukovodilac Centra za sportsku ishranu i suplementaciju dr Marija Anđelković, u ishrani naših sportista omega se nalazi samo u tragovima, dok zasićenih masti ima četiri puta više, a holesterola oko 30 procenata više nego što je preporučeno. Sportisti unose više masti nego što je potrebno, što je opšta odlika ishrane u Srbiji. Narodski rečeno ‒ volimo masno.

Preporuka Američkog udruženja kardiologa

  • Između 25 i 35 procenata dnevnih kalorija su iz masti kao što su riba, orašasti plodovi i biljna ulja. Jesti masnu ribu najmanje dva puta nedeljno.
  • Organičite zasićene masti na manje od sedam procenata od ukupnih dnevnih kalorija.
  • Ograničite transmasti na manje od jednog procenta od ukupnih dnevnih kalorija.
  • Za dobro zdravlje, većina masnoća treba da predstavljaju mononezasićene ili polinezasićene masti.

Ako se tako hrane naši sportisti koji generalno paze kako se hrane, kako tek izgleda ishrana opšte populacije? U Srbiji se konzumira malo ribe – prosečna potrošnja ribe u Srbiji je sedam kilograma na godišnjem nivou, što je značajno manje od 24 kg koliko troše stanovnici Evrope ili od svetskog proseka od 16,4 kilograma godišnje. Povrh toga, u pitanju su ribe iz severnih mora, koje su bogatije omega 3 mastima, ali i mnogo skuplje. Stručnjaci kažu da umesto ribe omega 3 masti mogu da se nađu u ulju lana, sojinom ulju ili orasima. Međutim, retko se koriste navedena ulja, a orasi su još skuplji od ribe. Novi izvor predstavlja i čija, koju mnogi pobornici zdrave ishrane koriste, ali ona definitivno nije zaživela kod nas.

Lilly Blog - Omega 3 - Uvod

A zašto je omega 3 toliko važna? Pa pre svega zbog kardioprotektivnog delovanja kod pacijenata nakon infarkta miokarda ili onih koji uzimaju statine (lekove za snižavanje masnoće), jer snižava nivo triglicerida u krvi, a ima antiagregaciona svojstva, što znači da sprečava stvaranje ugrušaka. Pored toga, ima i antiinflamatorno dejstvo, što znači da sprečava razna upalna stanja (inflamatorna bolest creva, Kronova bolest, reumatoidni artritis, cistična fibroza itd.). Neophodna je trudnicama, kako pre tako i nakon porođaja, utiče na pravilan razvoj beba, posebno mozga, pa je u mnogim zemljama to nezaobilazni suplement (posebno DHA).

DHA je značajan za razvoj mozga i očiju. Zbog toga u svakoj formuli za bebe ima DHA i istovremeno je to razlog što se savetuje trudnicama i majkama koje doje da u svoju ishranu uvrste omega 3, bilo iz hrane ili suplemenata.

Prevencija

Otkriveno je da pomaže i kod Alchajmerove bolesti, o čemu lekari, nažalost, ne misle tako često. Ima i mnoge druge indikacije, kao na primer kod malignih oboljenja, alergija, dijalize, psihijatrijskih poremećaja, zdravlja oka itd. Zbog toga mnoge svetske asocijacije koje se bave prevencijom preporučuju da se unosi najmanje 250 mg omega 3 masti ili EPA i DHA masnih kiselina. Američko udruženje kardiologa predlaže da se jede masna riba najmanje dva puta nedeljno, da se u odsutnosti dijagnostikovane koronarne bolesti unosi od 250 do 500 mg DHA i EPA na dan, a da kardiovaskularni bolesnici unose oko 1 gram dnevno EPA + DHA iz masnih riba i/ili suplemenata, a oni koji imaju i povišene masnoće u krvi od 2 do 4 grama EPA i DHA na dan, u kapsulama, pod kontrolom lekara, jer smanjuju masti i loš holesterol, a povećavaju dobar holesterol.

Lilly Blog - Omega 3 - Prevencija

Suplementi

I tako dolazimo do suplemenata, odnosno lekova, jer su omega 3 masti registrovane na oba načina. Preparati su dobijeni iz ribljeg ulja, a u poslednje vreme od mnogo kvalitetnijih sićušnih račića koji se zovu krilovi. Razlika je važna i zbog medicinskih razloga, jer je omega iz njihovog ulja bolja pošto se nalazi u formi fosfolipida, koji su za nas važni jer ulaze u sastav svake ćelije. Osim toga, bolje se resorbuju i postižu puni terapeutski efekat u manjoj dozi. Konačno, omega 3 iz krilovog ulja (krill oil) je znatno skuplja nego iz ribljeg ulja.

Novi izvor

Konzumiranjem omega 3 masti iz hrane koja potiče iz mora, ljudi između ostalog ulaze u zanimljiv lanac ishrane. Kod nas su generacije odrasle na ribljem ulju, ne znajući da je glavna komponenta koju unose u stvari omega 3. U međuvremenu, ljudi su naučili da i konzumiranje riba iz severnih mora ima i svoje nedostatke, kao što je unošenje previše olova ili žive. Tako su nastale i neke preporuke, kao na primer da trudnice ne treba da pojedu više od dve konzerve tunjevine nedeljno. Istovremeno su traženi novi izvori omege 3 i početkom 21. veka otkriveni su krilovi. Njihovim konzumiranjem, tačnije preradom, ljudi su ušli u lanac ishrane kitova i velikih sisara koji žive u moru. Količina koja postoji na zemlji je trenutno dovoljna, ali kao i u svemu što ljudi dotaknu, postoji opasnost da dođe do preteranog izlova. Zbog toga se pazi da se ulovi samo ona količina koja obezbeđuje hranu morskim životinjama, ali i mogućnost dalje reprodukcije. U suštini, radi se o novoj hrani koju naši roditelji nisu imali i tehnologiji koja nikad pre nije korišćena.

Lilly Blog - Omega 3 - Novi izvor

Sve popularniji

Inače, omega 3 kod nas koriste stariji pacijenti i osobe srednjih godina koje paze na svoje zdravlje i imaju mogućnosti da priušte različite suplemente. Njihova upotreba u velikoj meri zavisi od edukacije ljudi i razumevanja. Tako, na primer u SAD, gde se o zdravoj ishrani mnogo govori i gde ljudi imaju dovoljno informacija, na top-listi najprodavanijih suplemenata u 2016. godini omega 3 nalazi se na 6. mestu, a ispred su samo vitamini B, C i D i kalcijum.

Zašto potrošači najčešće kupuju omega 3 preparate u Srbiji?

Razlog %
Podjednako zbog svega navedenog 38,2
Dodatak terapiji 23,5
Preventivno lečenje 17,4
Samolečenje 12,2
Savet lekara 8,7
Ukupno 100,0

Veruje se da će se trend povećanog uzimanja omega 3 nastaviti. Iako je omega zadnje slovo u grčkoj azbuci, postoji šansa da će biti prva na listi najtraženijih suplemenata.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči