Doktor bez granica

Piše: Prof. dr Nenad Dikić


Sreda, 27. Jun 2018. u 10:20


Epidemija trčanja

Velika popularnost ove discipline leži u činjenici da omogućuje ljudima da se suoče sa sobom, poboljšaju vreme i bore se svakog dana da budu bolji

  • Mnogo puta sam primetio kod ljudi sa kojima trčim da dišu plitko i da samim tim ne unose dovoljno kiseonika. A za trčanje, kao i za mnoge druge stvari u životu, najvažnije je disanje
  • Suština je da se udiše tako da se grudni koš maksimalno raširi i dijafragma spusti, prateći ritam koraka
  • Kažu da redovno trčanje smanjuje rizik od iznenadne smrti za 40%, a da jedan sat trčanja može da doda sedam časova vašem životu
  • Važno je da tehniku i trening ne zameni moda

Trčanje kod nas dobija razmere epidemije. Za razliku od uobičajenih situacija kada se uzbune razni doktori, virus trčanja su jedva primetili, tako da se on raširio među ljude svih godina. Čak i u Srbiji, gde redovno vežba jedva jednocifren procenat ljudi, trčanje je osvojilo više ljudi nego bilo koja druga fizička aktivnost. Kako kaže moja drugarica Nevena: Sve sam probala, ali jedino trčanje ima cil, koji se svakog dana trudiš da dostigneš. I upravo tako trčanje omogućuje ljudima da se suoče sa sobom, poboljšaju vreme i bore se svakog dana da budu bolji.

Lilly Blog - Epidemija tr;anja - Uvod

Monitori, pulsmetri…

Oni vičniji koriste monitore srčane frekvencje ili, popularnije, pulsmetre i mereći svoj puls procenjuju koliko su opterećeni. Za mene je to najbolji način i predstavlja osnovu doziranja fizičke aktivnosti. Kao svaki lek i trčanje predstavlja neki vid terapije koja se može propisati, na primer tri puta nedeljno, 60 minuta na intenzitetu od 75% maksimalne srčane frekvencije. A da bi izračunali maksimalnu srčanu frekvenciju potrebno je da oduzmete broj vaših godina od cifre 220. Iako je ova formula jednostavna, ni moji studenti je ne primenjuju rutinski, a bez nje se ne može. Baš sam nedavno razgovaro sa dr Vojkom Nešković, našim poznatim anesteziologom, ali i već iskusnom polumaratonkom, o odnosu pulsa i opterećenja prilikom trčanja.

Veština je pratiti svoj puls u vremenu i izvući maksimum iz sebe na trci kada je najpotrebnije. Jednostavno, organizam se adaptira na trčanje kao na bilo koju drugu aktivnost i kada čovek redovno vežba sve je moguće. Tako su i moja dva drugara Zoran i Denis istrčali maraton, i pošto im je to bio prvi maraton odlučili su se da bude svečanije i trčali su u Beču. Ako govorimo o epidemiji trčanja u Beogradu, trebalo je da vidite Beč gde je hiljade rekreativaca istrčalo ceo maraton, što je kod nas još uvek retkost, jer kod nas većina ljudi trči polumaraton. Njih dvojica su držali svoj tempo (u trkačkim krugovima se odomaćio izraz pace) oko 6.30 min za 1 kilometar od početka do kraja, kao na treningu, i istrčali su 42 km za 4 sata i 43 minuta. I u tome je uspeh u svakom sportu – ponoviti uspešno na trci ono što ste vežbali nedeljama. Zar to nije i najbolji savet za uspeh u životu.

Lilly Blog - Epidemija tr;anja - Monitori, pulsmetri

Maraton, za upoznavanje grada

Pace ili broj minuta koliko je potrebno za 1 kilometar je inače najbolji način da upoznate bilo koji grad. Jednostavno, ne treba nikad da zaboravite patike i sportsku opremu na putovanju, jer je to idealan način da postanete deo grada i upoznate ljude. Još uvek se sećam olimpijskih igara u Riju, Kopakabane i ljudi iz celog sveta, gde se drugačije i ne uklapate ako ne trčite. Možda je pace sa Kopakabane od 5 minuta bio jak za mene, ali tako je ako želite da držite korak sa kariokama, morate da date sve od sebe i da uživate u životu.

Bol je opomena

Naravno ima tu i onih koji preteruju, a sve pod sloganom No pain no gain (Bez muke nema nauke ili, doslovno, bez bola nema dobitka). Naravno da oni greše jer je bol prva opomena da nešto ne valja. Koliko sam video naših trenera koji kažu Jer boli i treba da boli, sad stegnite zube i vežbajte. Treba se ponašati upravo obrnuto, stanite kad god imate neki problem, smanjite intenzitet, broj ponavljanja, smanjite pace i dišite.

Disanje u trčanju je najveći problem jer većina ljudi misli da to zna, a upravo je obrnuto. Trčanje se uči kao na primer vožnja bickla. Niko se naučen nije rodio, a pri tom je disanje najvažnje.

Lilly Blog - Epidemija tr;anja - Bol je opomena

Omasovljenje

Kod nas su se pojavili mnogi klubovi koji treniraju rekreativce. Osim što obavljaju važnu delatnost za zajednicu u celini, mogu sasvim pristojno da posluju. Međutim, omasovljenje ne bi smelo da ide na račun rada sa trkačima, pogotovo kada se radi o osnovnim fiziološkim radnjama, kao što je disanje. Ko zna koliko puta sam primetio kod ljudi sa kojima trčim da dišu plitko i da samim tim ne unose dovoljno kiseonika. A za trčanje, kao i mnoge druge stvari u životu, najvažnije je disanje. Ako se zna da čovek u miru prosečno diše 4 do 6 litara u minuti, onda 150 litara vazduha koji udišu vrhunski sportisti deluje nestvarno, a 80 do 100 litara kod ozbiljnijih rekreativaca deluje umerenije, ali i dalje neverovatno. Suština je da se udiše tako da se grudni koš maksimalno raširi i dijafragma spusti, prateći ritam koraka. U početku mnogi broje i dišu na 2, 3 koraka, ali kada jednom nauče, disanje postaje automatska radnja. Najvažnije je disati ispravno na maksimalnom naporu, jer je tada potrebno najviše kiseonika. Međutim, baš tada mnogi dišu plitko i aktivnost se neminovno ubrzo prekine.

Lilly Blog - Epidemija tr;anja - Omasovljenje

Edukacija i monitoring

Sa organizacijom trčanje.rs koja okuplja najviše trkača u Beogradu, Udruženje za medicinu sporta Srbije napravilo je odavno dogovor da se medicinski testiraju svi polaznici kursa. To je prva stepenica pre započinjanja svake fizičke aktivnosti, procena zdravstvenog stanja i funkcionalne sposobnosti. Ostale stepenice su vezane za redovno treniranje, ali i praćenje postignutog. Verujem da tu ima najviše prostora jer, pored omasovljenja, ponude novih programa, pa čak i čuvanja dece dok majke trče, klubovi bi morali da porade na edukaciji i monitoringu trkača.

Čini mi se da su mnogi prepustili edukaciju društvenim mrežama, pa se sada normalno razmenjuju GPS mape trčanja sa tačno obeleženom rutom i vremenom. U nekim zemljama mape trčanja lopovi koriste da utvrde kada ljudi nisu u stanu. Mi još nismo na tom nivou, ali se zato društvene mreže koriste za sticanje prijatelja koji dele istu strast prema trčanju. I kao i kod svake nove pojave, sa početnim entuzijazmom počinju da se mešaju i neke manje važne stvari, kao što je sportska odeća, trkačke patike i različita pomagala koja su neophodna pri trčanju, ali svakako nisu najbitnija. Ono što svakako mislim da je važno je da tehniku i trening ne zameni moda.

Lilly Blog - Epidemija tr;anja - Edukacija i monitoring

Najvažnije je da se ne zaboravi suština, da se trčanjem mogu smanjiti svi faktori rizika za kardiovaskularna oboljenja, šećernu bolest i razna maligna stanja. Kažu da redovno trčanje smanjuje rizik od iznenadne smrti za 40%, a da jedan sat trčanja može da doda sedam časova vašem životu.

Uz asocijaciju na članak iz jednog od prethodnih Lilly drogerie magazina vezanog za rutinu, citirao bih Murakamija koji u svojoj knjizi O čemu govorim kad govorim o trčanju kaže: Trčanje je postalo sastavni deo mojih uobičajenih dnevnih aktivnosti, isto kao što su tri obroka dnevno, spavanje, kućni poslovi ili posao. To i jeste tako, rutina koja spašava život. Međutim, ipak ću završiti sa Vudijem Alenom koji je rekao Možda će trčanje dodati godine mom životu, ali da li to znači da ću ih provesti trčeći.

Beogradski maraton

Broj polumaratonaca u Beogradu povećao se za 30% u odnosu na 2014. godinu, a prema nekim prognozama do 2020. očekuje se 20.000 trkača na stazi od 21 km. Svega toga ne bi bilo da nema Beogradskog maratona.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči