Duša pravog poklona

Piše: Vesna Brzev-Ćurčić, psihoanalitičar


Ponedeljak, 14. Decembar 2015. u 11:51


Dati i obradovati

Davanje je odnos dvoje ljudi koji umeju da daju i prime u istoj srazmeri.
To je jedna od najintenzivnijih razmena među ljudima. Među autentičnim osobama često ćete videti ozarenost na licima, i darodavca i onoga ko prima

  • Ne postoje dovoljno precizni merni instrumenti kojima se može izmeriti pažnja, naklonost, ljubav i dobra volja onoga ko poklanja.
  • Istu sreću dete ispoljava i kada roditelju nešto poklanja – svoju loptu, keks koji je zagrizlo, cuclu "da podele", bubu iz parka.
  • U svakom od nas postoji onaj patuljak iz Snežane, Stidljivko. A postoje i oni koji se glasno, grleno raduju. Baš se raduju, naročito ako je poklon od srca.

Postoji nebrojeno mnogo prilika u kojima poželimo da nešto poklonimo ili da ... pa dobro, da dobijemo i mi neki poklon. Da ne nabrajam, ali tu su rođendani, godišnjice, mesečnice (to je ono kada ste mesec dana s nekim u vezi), Nove godine, Božići, porodične slave, suveniri sa putovanja, venčanja, mladenci, rođenja, krštenja, "tajni prijatelj" (to je kada svako ima nekog "tajnog prijatelja" u kolektivu kome stavlja sitne poklone u za to predviđenu kutiju, pa se na kraju ili obradujete što je to baš taj neko ili vas obuzme užas iz istog razloga), pokloni "tek tako, ni zbog čega", kada vas prime na posao, kada srećni odlazite sa tog posla ne neki bolji, kada vas prate u penziju (hm, ne baš veseli poklon), kada ste zaslužili, jer ste radili kao domaća životinja koju ne bih da pominjem (to se zove "radnik meseca"), kada ste dobili neku nagradu, pa vas i prijatelji nagrade itd. Prilika je bezbroj, a pokloni su različiti. Ima ih malih, maleckih, a ima ih i ogromnih, velikih do nepristojnosti. Zavisi, uglavnom, od onog ko daje. Istini za volju, ne ume baš svako ni da primi poklon. Neko se raduje kao dete, a neko se snebiva, te nije zaslužio, te zašto baš njemu, te zašto baš toliki, i tako niz sličnih rečenica koje više uvrede darodavca nego što ga obraduju. Davanje je odnos dvoje ljudi koji umeju da daju i prime u istoj srazmeri. U suprotnom je čista gnjavež. Verujte mi na reč!

Lilly Blog - Dati i obradovati

Ozarenost i ushićenje su bitni

O poklonima se najbolje uči kroz posmatranje dečje igre. Dete ciči od sreće, poskakuje od nestrpljenja, gura glavicu i maše rukama dok ne otvori poklon. I uvek je ozareno, sem ako ga roditelji nisu navikli da se pokloni dobijaju svaki dan, da se svaki odlazak u radnju završava poklonom i da u davanju poklona ne postoji izuzetnost trenutka. Istu sreću dete ispoljava i kada roditelju nešto poklanja – svoju loptu, keks koji je zagrizlo, cuclu "da podele", bubu iz parka. Videćete istu ozarenost na licu. Ne bi bilo zgoreg da tu ozarenost i ushićenje zapamtimo.
Budimo iskreni, svako, ali baš svako od nas, nekada je poželeo da dobije poklon. Zajedničko svim ljudima je da se poklonu raduju, ali manifestacija radovanja je različita. S druge strane, svako od nas je nekada poželeo da dobije baš nešto za poklon. To je, znate, ono kada vodite nekoga od izloga do izloga i oduševljavate se pojedinim predmetima, uz komentar kako biste baš to, eto, voleli, a taj neko čuje ili ne čuje. Ne mislim tu baš na japanske bisere, niti na kola čije modele viđate samo na vrhunskim salonima automobila. Mislim na one male, sitne stvari koje raduju.

Lilly Blog - Dati i obradovati

Naklonost, ljubav, dobra volja

Darodavci su ljudi svih profila. Razlikuju se po tome da li poklanjaju ono što vole, ono što misle da taj neko voli ili ono što znaju da taj kome poklanjaju voli. Tako ćete videti poklone koji izgledaju kao vešto upakovana manja radnja. U kesi, najfinijeg dizajna, naći ćete gomilu preskupih stvari, upakovanih da zaista "boli glava". Uh, kakvo opterećenje! Kada dobijete takav poklon to vas nekako više obavezuje nego raduje. A govori i o onome ko poklanja. Taj se zaista nije potrudio. Kupio je sve što je najskuplje u radnji na koju je naišao. Ni malo lično, složićete se.
Onda postoje oni koji kupuju skupe poklone, jer misle da time ukazuju veće poštovanje onome kome daruju. Greška! Ako se time meri vrednost poklona, batalite. Ne postoje dovoljno precizni merni instrumenti kojima se može izmeriti pažnja, naklonost, ljubav i dobra volja onoga ko poklanja.
Stižu na red oni koji poklanjaju ono što bi sami želeli. Recimo da je to još i u redu, jer bar polaze od toga šta je želja. Ali, kao što iz bogatog životnog iskustva znate, želja je jedno, naročito lična, a želja drugog može da bude i te kako različita.
Lilly Blog - Dati i obradovati Da pomenemo i "prosleđivače" poklona. To su oni koji kada nešto dobiju gledaju da to poklone nekom drugom. Tako se desi da istim društvom kruži skupa bombonjera, parfem, knjiga bez posvete, deo odeće. Nije retkost da poklon završi kod onoga od koga je krenuo. Zanimljiv ringišpil, složićete se.

Najlepši pokloni

Na kraju su oni koji smišljaju šta bi taj kome poklanjaju želeo ili šta bi bilo, nekako onako, najviše nalik njemu. E, tu nema greške. Naročito ako je to nešto što liči, miriše, dolikuje, odslikava, ukazuje, usmerava na onoga kome je namenjeno. I eto, to je baš taj neko. Takvi pamte komentare svojih bližnjih, prosto čuju i neizgovorene želje, osetljivi su na boju glasa, podignutu obrvu, osmeh. Nije važno o kakvom poklonu se radi. To može da bude i školjka sa plaže neobičnog oblika koja će stajati na radnom stolu, narezan CD sa muzikom koju taj neko voli, uveličana slika sa neke proslave gde se taj koji prima poklon smeje, uhvaćen u trenutku sreće...
A oni koji primaju? E, tu nas takođe ima raznih. Ima onih koji očekuju skupe poklone. Oprez! Ništa nije dovoljno skupo. Oni imaju taj kantar da odmere vašu "ljubav" kroz cenu poklona. Razmislite onda o obostrano iskrenom odnosu. Ima onih koji kažu "ju, nije trebalo". Pa dobro, onda nije trebalo. Ko uopšte govori o tome šta je trebalo?! Ima i onih snebivljivih. Oni se raduju u potaji. Dobro, u svakom od nas postoji onaj patuljak iz Snežane, Stidljivko. A postoje i oni koji se glasno, grleno raduju. Baš se raduju, naročito ako je poklon od srca. Koliko radosti se samo izmenja u trenutku kada se poklon otvori. Prosto ne znate da li se više raduje onaj ko dobija ili onaj ko daje.

Uvek se vidi kad je od srca

Poklon je oduvek bio simbol pažnje, ljubavi, odanosti, znak da ste na nekog mislili, da vam je neko važan. Imao je važnu ulogu u istoriji, politici, pregovorima, državničkim poslovima, osvajanjima, ratovima, mirenjima. Stoga ima mnogo više značenja od pukog predmeta. Spartanci su svojim vojnicima poklanjali štitove uz reči: "S njim ili na njemu". Kakav poklon i kakva poruka! Moglo bi iz nje i danas štošta da se nauči. Da ne pominjemo poklone koji su obavezivali one koji su ih dobli da ga čuvaju kao znak vernosti. Setimo se Tri musketara i njihove užurbanosti da nađu nakit koji je izgubljen. Oni koji primaju poklone vrlo dobro znaju da li je poklon od srca ili je znak puke forme. Stoga, vodimo računa kada i kome poklanjamo. Nekada je, za neke, čak i uvredljivo da im nešto poklonimo samo reda radi. A za koga nije? Pri poklanjanju je najvažnija radost. Davanje i primanje jedna je od najintenzivnijih razmena među ljudima. Među autentičnim osobama često ćete videti ozarenost na licima, i darodavca i onoga ko prima. Podjednako se raduju. Deljenje radosti trenutka neponovljivo je i jedinstveno. Potreba čoveka da daje, da deli, da obraduje, da voli, suštinska je potreba čoveka.

Lilly Blog - Dati i obradovati

Znak ljubavi i uzajamne sreće

Ne mogu a da se ne setim jedne svadbe u Mačvi. Po atmosferi, usluzi, kvalitetu hrane, serviranju, odnosu prema gostima, muzici, daleko nadmašuje mnoge svadbe po najekskluzivnijim restoranima prestonice. Naravno, svatovi su donosili poklone. Kada se slavlje završilo, domaćin je seo pored nas i smešeći se pokazao kovertu. U koverti je na papiru, ne baš ispisanim rukopisom, pisalo: "Srećno domaćine. Dođem ti 5 000". Reče domaćin: "Nije imao, a toliko je želeo da dâ. Daće kad bude imao". Imate li vi komentar?
Ide vreme slavlja. Kada birate poklon, ipak imajte na umu da je on znak ljubavi, poštovanja, uzajamne sreće, a ne prilika za "znaš li ti ko sam ja?". Vraćam vas na početak. Ozarenost je znak da ste uspeli da obradujete onoga koga ste želeli. A to je od srca i to je poklon više. Niko ne misli da poklonom zapravo poklanja i radovanje. Mislite o tome.
Neka su vam srećni praznici!



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči