Efikasno i zdravo smanjenje težine

Piše: prof. dr Jagoda Jorga


Petak, 15. Jul 2016. u 13:06


Šta treba da znate o dijetama za mršavljenje

Istina je samo jedna, sve dijete rade isključivo tako što obezbeđuju manje kalorija nego što mi potrošimo! Drugi mehanizam po tipu intolerancije, nemešanja namirnica i slično ne postoji.

  • Sve dijete rade isključivo tako što obezbeđuju manje kalorija nego što mi potrošimo.
  • Medicinske dijete koje se prepisuju za redukciju telesne težine podrazumevaju 30% deficita energije ili 500–1000 kcal manje u odnosu na ono što se utvrdi kao energetska potreba pojedinca.
  • Za brze gubitke najefikasnije su formula i proteinske dijete.

Lilly Blog - Zdravo mršavljenje

Svakodnevno nas obasipaju raznim dijetama za mršavljenje, od kojih svaka postiže fantastične rezultate nekim tajnim, nepoznatim mehanizmom. Istina je samo jedna, sve dijete rade isključivo tako što obezbeđuju manje kalorija nego što mi potrošimo! Drugi mehanizam po tipu intolerancije, nemešanja namirnica i slično ne postoji.

Gubitak težine direktno zavisi od deficita kalorija, pa se tako najviše kilograma gubi „formula dijetama”, gde su u obliku praška ili napitaka upakovani svi najvažniji hranljivi sastojci u svega 600–800 kcal! Gubici su veliki, preko 20% početne težine za tri meseca. Dva su uslova da se takav režim primeni. Prvi je kvalitet upakovanog proizvoda, posebno belančevina, dodatih vitamina i minerala. Drugi je da takve dijete ne treba primenjivati duže od tri meseca.

Medicinska dijeta u praksi

Medicinske dijete koje se prepisuju za redukciju telesne težine podrazumevaju 30% deficita energije ili 500–1000 kcal manje u odnosu na ono što se utvrdi kao energetska potreba pojedinca. Njihov sastav, odnosno odabir namirnica, zavisi od ukupnog zdravstvenog stanja pacijenta, prisustvo ili odsustvo nekih pridruženih oboljenja (diabetes, hipertenzija...), zahteva prethodne detaljne laboratorijske analize, pregled doktora i uvek je individualan.

U praksi, to su najčešče dijete od 1200–1500 kcal za žene, odnosno 1500–1800 kcal za muškarce. Zasnovane su na izmenama namirnica iz pet osnovnih grupa: žitarice i zamene; mleko i mlečni proizvodi; meso, jaja, riba, mahunarke; povrće i voće; vidljive masnoće i šećeri. Restrikcija kalorija je kontrolisana i postiže se definisanim količinama porcije, najčešće merenjem. Mogu da se primenjuju duži vremenski period, jer su balansirane i omogućavaju unos svih važnih hranljivih materija. Koga zanima, detaljnije informacije o njima može da pronađe u posebnoj brošuri o regulaciji težine.

Lilly Blog - Zdravo mršavljenje

Visokoproteinske i ugljeno hidratne

Sve dijete koje su zasnovane na tzv. slobodnom unosu hrane mogu se svrstati u dve kategorije: visoko proteinske i ugljeno hidratne. I one rade na principu smanjenog unosa kalorija, a ne na nekom čudnom, nepoznatom mehanizmu. Energetski deficit se tu postiže isključivanjem čitavih grupa namirnica.

Tako su žitarice, voće, skrobno povrće i svi šećeri zabranjeni kod atkinsove, dukanove, mesne i ostalih visoko proteinskih dijeta, a suprotno, sve proteinske namirnice zabranjene su kod ugljeno hidratnih dijeta, po tipu – puno voća i povrća, ceđeni sokovi, kupus dijeta...

Ima i drugih „nazovi dijeta“ koje svoje dejstvo zasnivaju na monotoniji, jedi koliko hoćeš samo jednu namirnicu pa će ti se jelo sigurno zgaditi. One i ne zaslužuju komentar.

Lilly Blog - Zdravo mršavljenje

Efikasnost i vremenski okvir

One koji su na dijeti najviše interesuje odgovor na pitanje „koliko kilograma mogu da izgubim?“ Kad se izuzmu formula dijete, kratkoročno je najefikasnija visoko proteinska ishrana. Za 2–3 meseca gubi se 12–30 kilograma. Ovi dijetski režimi uvek su praćeni deficitom nekih važnih vitamina, kao B i C, dijetnim vlaknima, a često i kalcijumom. Kako nema nikakvog šećera, jako je smanjena radna sposobnost – nepogodne su za intenzivne fizičke napore i praćene su glavoboljom i depresijom. Nisu testirane na osobama koje imaju neki zdravstveni problem, a u retkim slučajevima mogu dovesti do komplikacija opasnih po život.

Ugljeno hidratne dijete su, s druge strane, veoma siromašne mastima i belančevinama. Kratkoročno, do tri meseca, gubitak u težini je dvostruko manji u odnosu na proteinske. Ono što ne valja je činjenica da se gubi dosta mišićne mase koju je posle gotovo nemoguće nadoknaditi, posebno u zrelim godinama. Deficitarne su u važnim amino kiselinama, masnim kiselinama, vitaminu B12, gvožđu, kalcijumu.

Medicinske balansirane dijete su kratkoročno negde između. Za tri meseca očekivan gubitak je 10–15 kilograma. Ono što je kod njih dobro, nema deficita i mogu da se primenjuju onoliko vremena koliko je potrebno da se postigne željeni gubitak.

Ukratko, za brze gubitke najefikasnije su formula i proteinske dijete. Za periode preko tri meseca efikasnost i bezbednost je na strani balansiranih deficitarnih dijeta, bez kojih nema ni dugoročnog održavanja težine.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči