Ishrana u proleće

Piše: prof.dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 02. Maj 2016. u 11:57


Dodati suplemente ili ne?

Može li se čovek osloboditi viška masti, soli i kalorija koje tokom zime uredno naslaže i da li postoji potreba da se posebnim vitaminskim koktelima spreči eventualni nedostatak

  • Proleće je godišnje doba koje se u svakodnevnom životu povezuje sa generalnim spremanjem i čišćenjem i ta analogija se često prenosi i na polje ishrane
  • Gotovo da ne postoje ljudi kojima povremeno ne treba poneki vitamin ili mineral kao dodatak, čak i kod najbolje koncipirane ishrane

Paradoksalno zvuči da ishrana savremenog čoveka, označena najčešće kao preobilna, veoma često ne zadovoljava potrebe organizma za mikronutrijentima neophodnim za optimalno funkcionisanje organizma. To se odnosi na sve periode godine. Pored toga, proleće je godišnje doba koje se u svakodnevnom životu povezuje sa generalnim spremanjem i čišćenjem i ta analogija se često prenosi i na polje ishrane, od koje se takođe očekuje neki efekat pročišćavanja organizma.

Tipična zimska ishrana

Daleko bi nas odvela priča o poreklu ovakvih verovanja, ali su u svakom slučaju vezana za određen način života koji je podrazumevao ograničeno kretanje tokom zimskih meseci, samim tim i snabdevanje namirnicama koje se ograničavalo na ono što je spremljeno u podrumima, trapovima, ostavama.
Velikim delom je naša tipična zimska ishrana i dalje zasnovana na sličnim izvorima, iako su mogućnosti kretanja i snabdevanja, rekla bih, neograničene i zavisne isključivo od toga kolika nam je platežna sposobnost.
Tako je pitanje ishrane u proleće vezano za to kakva je bila zimska ishrana i koliko je bila zasnovana na namirnicama iz tegle, trapa i zamrzivača.

Lilly Blog - Ishrana u proleće - Tipična zimska ishrana

Gubitak hranljive vrednosti

U zavisnosti od toga kako su bile konzervisane, ove namirnice vremenom gube od svoje hranljive vrednosti. To se posebno odnosi na vitamin C i folat. Ako se namirnica čuva u kućnom frizu preko dva meseca , u njoj sigurno nema više vitamina C ni folata. Pored toga, veliki deo dijetnih vlakana iz povrća i voća uništava se seckanjem, mlevenjem, kao što je slučaj sa ajvarom ili kupusom ribancem.

Lilly Blog - Ishrana u proleće -

Druga stvar karakteristična za konzerviranje namirnica kod nas je velika upotreba soli i to kako pri konzerviranju mesa – salamurenje, tako i pri konzerviranju povrća – turšija, kiseli kupus. Pored ovoga, postoji verovanje da je zimi dobro jesti "jaču hranu" , što bi u prevodu bila hrana sama po sebi bogata ili spremanjem obogaćena mastima – sarma sa suvim mesom, zamašćen podvarak, slanina, masni sirevi. I ovo verovanje vezano je za stil života kada su ljudi dosta vremena provodili van kuće, radeći oko stoke ili idući po drva u šumu, što se za modernog čoveka i iz grada i iz sela više ne može reći. Nama danas nije potrebna dodatna energija za zaštitu od hladnoće, a još manje za težak rad, jer smo i od jednog i od drugog zaštićeni.

Lilly Blog - Ishrana u proleće

Problem optimalne uravnotežene ishrane

Nakon svega rečenog postavlja se pitanje – može li se čovek osloboditi viška masti, soli i kalorija koje tokom zime uredno naslaže ovim tipom ishrane? I drugo, mislim da je većini jasno da ono što se uredno naslaže tokom zimskih meseci, karakterističnim i po slavskim trpezama, teško može lako i jednostavno da se ukloni izmenjenom ishranom u proleće, ali je to možda dobar znak za početak neke drugačije, mnogo bolje balansirane ishrane, a svakako i znak za veću fizičku aktivnost, uključujući veliko spremanje kuće.
Posebno je rano proleće problematično sa tačke optimalne uravnotežene ishrane, jer je ono što je u špajzu i zamrzivaču već na izmaku roka trajanja, a rano povrće je veoma skupo. U toj situaciji treba biti mudar pa kombinovati namirnice iz ostave sa malim količinama svežeg povrća, koje ne bi trebalo termički obrađivati već koristiti isključivo kao salate, jer će nam tako biti najkorisnije.

Lilly Blog - Ishrana u proleće - Problem optimalne ishrane

Pored toga, u ovom periodu treba koristiti i neke kvalitetne vitaminsko-mineralne suplemente, a najbolje ciljano u odnosu na starost i pol. Ukratko, gotovo da ne postoje ljudi kojima povremeno ne treba poneki vitamin ili mineral kao dodatak, čak i kod najbolje koncipirane ishrane.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči