Luksplozija

Piše: Marija Midžović


Petak, 12. Maj 2017. u 16:30


Koliko košta stil

Da li je više cool jedan vintage D&G kaiš, kupljen na dobrotvornom diplomatskom bazaru, od novog komada visokog sjaja, sa cenom u visini jednog letovanja

  • Najvažnije je kupovati garderobu u skladu sa sopstvenim životnim navikama, a ne onu prilagođenu načinu života kakav sanjamo
  • Pritisak ponude luksuzne robe za komercijalno tržište paradoks je našeg vremena
  • Jednačina novijeg vremena pogrešno izjednačava stil, čak i ukus sa novcem
  • Elitnu modnu tradiciju potiskuje poslovni žargon, stalno naglašavanje rasta prodaje, brendinga i profita
  • Stil je kategorija koja se menja sa duhom vremena i danas, pre svega, označava konstantno nastojanje da pronađemo šta nam lepo stoji

Luksplozija – napumpani balon vrtoglavih cena kada je reč o poznatim modnim brendovima, stručnjaci i mediji sve češće pokušavaju da vrate u realne proporcije, ukazujući da novac i atraktivan, odnosno trendi izgled ipak nisu spojeni sudovi. Da je to tako, dovoljno je da pogledamo stritstajlere, manekene ulične mode, koji na modnim revijama sve češće dobijaju mesta u prvom redu. U prilog tome govori i nedavna pojava Bjonse u jednom meksičkom tako restoranu u Njujorku, u farmerkama od 20 dolara kupljenim u popularnom H&M-u, što je, naravno, kao vest osvanulo tada na Internetu i izazvalo oduševljenje.

Lilly Blog - Luksplozija - Uvod

Kraj ekskluzivnosti

Utisak da novac može da kupi i dobar ukus donekle je rezultat činjenice da se po inerciji piše najčešće o velikim brendovima koji najviše ulažu u marketing. Pritisak ponude luksuzne robe za komercijalno tržište paradoks je našeg vremena, budući da je ekskluzivnost visoke mode i ateljea sa potpisima kreatora Šanzelizea nekada zaista bilo nedostižno zadovoljstvo, namenjeno manjini i imalo je sjaj nedostižnog. Danas pak ekskluzivnost je postala pristupačna, a elitnu modnu tradiciju potiskuje poslovni žargon, stalno naglašavanje rasta prodaje, brendinga i profita u modnoj industriji.
Potrebu za dostupnim luksuzom nude i kreiraju džinovi. To se, pre svega, odnosi na najveći svetski lanac luksuzne robe, monolit LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, osnovan 1987. i njegovog tvorca, poslovnog mogula Bernara Arnoa. Naime, prema istraživanju novinarke Dejne Tomas, revolucija u svetu luksuza počela je upravo njihovim konceptom okupljanja i preuzimanja brendova pod jednom kapom. U sastavu LVMH danas je oko sedamdesetak brendova, dakle reč o globalnoj, svetskoj ponudi. Nju u sektoru modnih i kožnih proizvoda čine kuće: Luj Viton, Fendi, Dior, Kenzo, Guči, Dona Karan… Ništa manje luksuzni nisu sektori kozmetike, odnosno satova&nakita.

Kako je počelo

Prema uvidima američke novinarke do prevrata došlo kada je porodica Luja Vitona, 1977. godine, zamolila svog zeta Anrija Rekamijea da preuzme čuvenu kompaniju. On je prestao da snabdeva maloprodaju i ukinuo franšizu, počeo da otvara sopstvene radnje sa porodičnim imenom. Novac od profita i onaj dobijen izbacivanjem posrednika ulagao je u širenje kompanije, oglašavanje, kupio još neke luksuzne kompanije (Veuve Clicquot, Moët –Hennessy i Givenchy) i plasirao deonice na berze u Njujorku i Parizu. Onda se uortačio sa mnogo mlađim francuskim biznismenom – Bernarom Arnoom, koji danas među svojim luksuznim brendovima poseduje i naravno i taj magični, pod imenom Luj Viton.

Rezultat ovih poslovnih potresa u svetu mode je diktata da se luksuzni brendovi mogu ali i moraju imati, takozvani IT modni detalji odniosno komadi. Jednačina novijeg vremena doslovno izjednačava stil, čak i ukus sa novcem. Komercijalni i marketinški pritisak doveo je do buma prateće industrije parfema i aksesoara ukrašenih čuvenim logom, što je omogućilo velikom broju kupaca da poseduju deo magije, makar na privesku ili luksuznoj marami. Time je sjaj nekada unikatne posebnosti postao dostupan i nametljiv. "Morate je imati, ili ćete umreti. Svi, ali svi, svi pričaju o ručnim tašnama, sa onim intenzitetom kakvim kardinali biraju novog Papu" – primećuje Tom Ford.

Stil i duh vremena

Ulična moda podrazumeva suprotan pristup – bitnija je ideja, inspiracija, a keš nešto manje. Novac definitivno nikome ne može da kupi stil – mada može stilistu. Da li je novac uvek neophodan da bismo izgledali moderno, atraktivno i savremeno? Jer, ova tri zahteva važe čak i kada negujemo alternativni, individualni način odevanja i ponekad moraju da ih ispune čak i avangardne dive kada, recimo, idu na posao!
Stil je kategorija koja se menja sa duhom vremena i danas, pre svega, označava konstantno nastojanje da pronađemo šta nam lepo stoji i šta to na nama deluje posebno atraktivno iIi, sa druge strane, kako da dođemo do jedinstvene, sopstvene kombinacije odeće i modnih detalja. Važno je da ono što nosimo ne odudara od onoga što mi stvarno jesmo i da odeća ne nosi nas, već obrnuto. Ruku na srce, sa preskupom, brendiranom robom prva situacija je sasvim moguća. Nisu li liste najgore obučenih na crvenom tepihu – sve duže?

Lilly Blog - Luksplozija - Kraj ekskluzivnost

Trendseter privatnik

Za razliku od onih koji se drže kupovine brendiranih stvari po svaku cenu, stritstajleri pre svega žele da nađu unikatne i originalne komade odeće, nakita i aksesoare i da na taj način postanu trend seteri, umesto da samo prate trendove. Ali i mnogi ljubitelji brendiranih stvari zalaze na prodajne izložbe unikata, u potrazi za onim jednim detaljem koji će ih razlikovati od drugih i upotpuniti odevne kombinacije na neočekivani način, objašnjava Marija Dimitrijević. Ova umetnica stoji iza popularnog brenda recikliranog nakita "Reciklama", koja često izlaže. Inače, "Reciklamine" ogrlice popularne su i tražene u regionu, ali i šire. U prilog tezi Dimitrijevićeve govori i činjenica da je rafinman ovih modnih detalja, iako izveden u materijalu u koji spadaju čak i pivski čepovi, privukao i poslovne žene, direktorke, glumice, lekarke, novinarke…

Skinuti lutku

Uobičajen izraz za skupo neinventivno oblačenje je "skunuti lutku iz izloga" – dakle kupiti celu odevnu kombinaciju koju je osmislio aranžer. (U boljim radnjama prodavci obavezno ponude prateće aksesoare, ali i tu imate pravo izbora). Uzmimo da vi niste ta osoba, već znate šta i gde vam dobro stoji, šta sa čim može da se nosi na samo vaš, poseban način, razumete i kako funkcionišu trendovi na realnom nivou, cool ste u pogledu godina, ali ipak mislite da nemate dovoljno dubok džep da biste izgledali kao lice sa naslovne strane. Ili, eleganciju tražite na manje izvikanim i neočekivanim mestima, jer još od vremena sankcija prezirete vrtoglave cifre u radnjama sa stranom trendi robom, zato što je cena bezočno povećana u odnosu na svetske metropole (višestruko), uprkos tome što ne postoji ni raspon brojeva, ni nijansi, ni pratećih aksesoara. Prva i najvažnija činjenica je da se zanimljivi odevni predmeti mogu kupiti po nižim cenama na redovnim rasprodajama, što se zna i o čemu govore brojni outleti, sezonske rasprodaje i redom. Žene u svetu znaju za šarm second hand radnji, a svetski fenseri kupuju IT komade u takvim radnjama, koje su locirane u bogatijim delovima grada.
Kod nas to ne važi, ali roba iz druge ruke, koju krasi pre svega niska i pristupačna cena, zaista može da se nađe u radnjama sa polovnom robom, naravno uz poveliko strpljenje, pomno izvrtanje markice na leđima, pregledanje postave i – obaveznu probu. Ako niste u tom pogledu fobični, u ovim zanimljivim radnjama (koje funkcionišu čak i na otvorenom) možete naći potpisane komade garderobe, od YSL do D&G. Naša sagovornica ne krije da joj buvlje pijace i second hand radnje služe kao izvor inspiracije.

Polovna garderoba je in

Na kraju, uvek je više cool jedan vintage D&G kaiš koji nije lažan, kupljen na dobrotvornom diplomatskom bazaru (sredinom decembra svake godine na Beogradskom sajmu), od sličnog komada visokog sjaja, sa cenom u visini jednog letovanja. Čak i kada je reč o no name komadima – izborom polovne garderobe obezbedili ste unikat, sigurni da se nećete sudariti sa još dve žene u istoj haljini i u istoj prostoriji. Najzad, tu ćete naći i stvari od pravog krzna, dovoljno odležale da ne remete vašu podršku PETI. Jer, kako jednom reče poznata kreatorka Roksanda Ilinčić, možete nositi pravo krzno samo ako je to krzno od nečega što je stradalo pre pola veka! Ako držite do originalne garderobe domaćih mladih dizajnera, njihove kreacije mogu se naći na nekom od brojnih sajmova alternativne mode: Mikser dizajn, Katapult, Pionir promo dizajn, Harmoni. Ove izložbe često možete videti u samoj Knez Mihailovoj, u Galeriji Progres, ili u robnim kućama. Neke od izložbi su i tematski određene, npr: Vintidž market ili Dečiji (Kids) festivali, zatim Mikser vintage market u Mikser hali, ili Kidster u KC Grad.

Lilly Blog - Luksplozija - Polovna garderoba je in

Vintage sajam hit

Trenutno je hit Vintage sajam second hand garderobe koji se redovno održava u Beogradu, menja lokaciju, a najčešće je u jednom vrlo prijatnom kafiću. Reč je o garderobi koju prodaju, kako bi se reklo rečnikom prodavca automobila – prve vlasnice. Nije reč o uobičajenoj second hand garderobi, anonimnog porekla, već o kvalitetnim komadima, najčešće malo ili uopšte ne nošenim, u veoma dobrom stanju, po cenama koje su pristupačne. Takođe, ovde se prodaje i vrlo zanimljiv nakit ručne izrade. Ovaj oblik druženja i čišćenja sopstvenih ormana popularan je u svetu i ima različita imena, a ovaj beogradski odlikuje dobra i opuštena atmosfera ženske žurke, diskretnost "prodavačica" i veselo isprobavanje u društvu drugarice iza paravana...

Mašta, naravno, igra bitnu ulogu pri kupovini garderobe, naročito danas kada se forsira eklekticizam i mešavina različitih epoha i žanrova. Činjenica je da se na beogradskim i zemunskim buvljacima (najčuveniji radi nedeljom u zemunskom Gornjem gradu), kao i na svim svetskim buvljacima mogu sresti i mladi dizajneri, u potrazi za zakopanim blagom. Stvari na njima su najčešće mnogo drugačije od uniformisanog stila koji nam nude prodavnice, u njima tragamo za biserima, a i kupujemo zanimljive stvari, često i brendirane, po veoma niskim cenama, kaže Dimitrijevićeva.

Najpoznatije svetske buvlje pijace u Evropi nalaze se u Parizu, u aveniji Klinjakur i u gradu Lilu, u Londonu je to Portobelo road u Nating Hilu, poznat po antikvitetima, Feira de ladra u Lisabonu (u prevodu Lopovska pijaca), zatim gigantski buvljak u Minhenu, Briselu, Milanu, Vrijmarkt u Amsterdamu, El Rastro u Madridu, Birkenlunden u Oslu…

Lilly Blog - Luksplozija - Vintage sajam hit

Najskuplji hobi

Naravno, ne ume i ne voli svako da nosi polovnu odeću. Najvažnije je kupovati garderobu u skladu sa sopstvenim životnim navikama, a ne onu prilagođenu načinu života kakav sanjamo. Ovo je samo jedan vid promašene kupovine, koja ima za cilj da zadovolji naše fantazije ili frustracije, što dovodi do kompulzivnog gomilanja stvari, ili je reč o izuzetno skupom hobiju.

Bitno je ulagati u kvalitetne stvari koje spadaju u takozvanu osnovnu garderobu, koja uz moderan detalj postaje aktuelan modni hit. Jeftine stvari koje kupimo a nikada ne obučemo skuplje su od onih skuplje plaćenih, koje nosimo često i sa zadovoljstvom. Tako dolazimo do jedne od najzabavnijih istina – kupujte u sopstvenom garderoberu. Naime, vrlo često u dnu ormana nalaze se stvari koje smo zaboravili da smo kupili ili dobili, pa je nekad korisno posvetiti nedelju tome da protresemo sve stvari iz ormana, gde nas obavezno čekaju iznenađenja. Ako ništa drugo, bar ste sredili orman.



Ostavite komentar

Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči