Predaja modne krune

Piše: Marija Midžović


Petak, 17. Jun 2016. u 14:47


IT DEVOJKE SMENJUJU SUPERMODELE

Traženi ambasadori brendova danas su takozvane devojke trenutka, koje ne potiču iz sveta modelinga, češće iz neke kreativne oblasti- one su DJ-evi, tv voditeljke, umetnice, muzičarke

  • Aleks Čang- dobila je tako lep i indikativan nadimak - Kristi Tarligton generacije "it devojaka".
  • Početak era moderne it devojke vezuje se, za portret Kloe Sevinji, objavljen 1994. godine u Njujorkeru
  • Titulom devojke trenutka su ovenčane razne mlade vedete od glumice Parker Pozi do Čelzi Klinton ili jedne Amelije Pulen!
  • Glumici Klari Bou koja je do smrti držala lentu it devojka, to nije donelo ličnu sreću

'Ukoliko imate "to"(it) osvojićete sve muškarce ako ste žena i sve žene ako ste muškarac.'- Elinor Glin, spisateljica

Donedavno cipele i tašne promovisali su supermodeli, koji se smatraju najboljim, "ultimativnim prodavcima"- u smislu da nema tog modnog proizvoda koji neće prodati lepota one koja je prikazuje na reviji ili reklami. Ipak, trendovi i modni pojmovi koji se menjaju neverovatnom brzinom, pokazuju preokret koji je donelo korišćenju savremenih onlajn komunikacija. Na sceni su novi oblici ženske afirmacije - girl power, na šta je uticao i treći talas feminizma (lipstick feminizam), nastao kao otpor streotipima o ružnoj, neuglednoj feministkinji.

Supermodele smenile su takozvane moderne it devojke, mada sam termin nije novog datuma. Linija između blogera i mikroblogera (Instagram, Twitter) i modela postaje sve tanja, jer su ovi prvi danas sve veštiji u korišćenju tehnologije a blogeri i uticajni modni "tviteraši" su veoma eksponirani. Pojavu modela-mikroblogera danas se označava terminom it girl a nešto ređe it boy koje modni brendovi eksploatišu kao izuzetno efikasno marketinško i PR oruđe jer ovi, kako kažu- otelotvoruju "dubinu, intrigantnost i gotovo organsku vezu sa brendom". Jer, sve devojke i momci žele identifikuju se sa ovim simbolima trenutne mode, odnosno duha vremena. Zbog njihove sve veće eksplotacije neretko na naslovnim stranama ili u reklamama nam se učini vidimo nepoznata lica, budući da su zaista neki od njih munjevito procvetali tek u u vreme Insta-slave, kao jednog od glavnih kriterijuma koji omogućava modelima da lakše dođu do posla.

Kendal Džener- najpoznatija it devojka

Trenutno najslavnije it devojke su Kendal Džener, polusestra Kim Kardašijan koja ima 24,7 miliona pratilaca na Instagramu i američki supermodel Džidži Hadid, sa 3 miliona pratilaca. Kada je reč o profesionalnim modelima koji su sa uspehom prihvatili društvene mreže , takav primer je Kara Delavin sa 11.6 miliona pratilaca na Instagramu kao i Karli Klos - koju na Instagramu prati 2,2 miliona radoznalaca. Na pitanje zašto milioni instargramaša i tviteraša to rade – odgovora pravog još nema ali se najčešće pominje čuveni X faktor- dakle individualnost i harizma.

Reč je o čitavoj novoj kulturi ličnosti, kao što je recimo Aleksa Čang ili Alis Delal, koje postižu do sada nezapamćen stepen popularnosti bez nekog jasnog razloga, osim upečatljivog ličnog stila. Ove popularne takozvane devojke trenutka ne potiču iz sveta modelinga, češće iz neke kreativne oblasti- one su DJ-evi, tv voditeljke, umetnice, muzičarke i danas su smenile manekenke i selebritije, postajući traženi ambasadori brendova uprkos činjenici da ih široka publika ne prepoznaje, ili bar ne zna uvek čime se to one sve bave. Aleks Čang- dobila je tako lep i indikativan nadimak - Kristi Tarligton generacije "it devojaka".

Kendal Džener

Kendal Džener

U modi je šarm

Da, reč je o X faktoru, onome nečemu ili kako Amerikanci vole da koriste francuski izraz - je ne sais qua. Naprosto, iz tog razloga svi žele ne samo da izgledaju kao određena osoba, već da budu ona sama . Magična, lična harizma dakle ličnosti koje nisu kameleonski, svesno ispražnjene od sadržaja, što se očekuje od tipičnog modela, jeste razlog zbog čega su klijenti sada za njih sve više zaintersovani. Modne agencije danas imaju posebna odeljenja osmišljena da podstiču karijere poznatih muzičara,blogera i uticajnih ličnosti čijim karijerama vode poslovnu brigu u području mode i lepote, tako da bi ih stavili u dodir sa brendovima sa kojima imaju zajedničke interese, kao i estetiku.

Ono što je danas u modi – to je šarm i dosetljivost, humor jednostavno stvarna ličnost. Svet mode i biznisa koristi sve više potencijal upečatljivosti umetničke, kreativne persone kao konkretnu vrednost u svetu marketinga.Trend je da agencija ili određeni brand devojci koja je kreativna omoguće da se izrazi u nekom specičnom mediju - kao što je recimo Suki Voterhaus dizajnirala Superga patike ili Lengli Foks Hemingvej top za Everlane.

Suki Voterhaus

Suki Voterhaus

Tetovaža i Chanel torbica

Nova logika velikih kuća dozvoljava izlet u nepoznato je u stvari vrlo dobro osmišljena strategija koja omogućava brendu da ostane aktuelan, svež i da pokaže da je u toku, kao kada je Chanel angažovao malo poznatu Alis Delal za reklamu nove Lagerfeldove Boy tašnice. Delal je bila apsolutno fascinatna u Chanelovoj kampanji za Boy tašnu 2012. , sa svojom poluobrijanom glavom, tetovažama i androgenim crtama lica.

Alis Delal

Alis Delal

Nastanak termina

Istorija izraza it girl, stara je više od veka, beleži se od 1904. godine kada se pojavila kao termin koji je viša klasa u Britaniji koristila za lepu, elegantnu mladu ženu, koja poseduje seksepil ali bez negativnih konotacija, odnosno čak ga nije ni svesna. Oličenje it devojke bila je Klara Bou u filmu, 1927 snimljenom prema romanu "It" čuvene engleske autorke Elinor Glin koja se smatra glavnim tvorcem termina. Tome prethodi u literaturi jedan opis u kratkoj priči Radjarda Kiplinga 1904, "to nije lepota, da tako kažemo niti nužno prijatan govor. To je samo to –( It's just 'It' engl.) ".. Glin je govorila "Ako imate "to"(it): osvojićete sve muškarce ako ste žena i sve žene ako ste muškarac. "To" može biti kvalitet uma koliko i fizičke privlčnosti". Autorka je definitivno zaslužna za uticaj novog termina tridesetih godina prošlog veka, dok je za modnu"it" auru bila "kriva" njena sestra Lusi, Ledi Daf-Gordon , koja je pod imenom Lusil vodila ekskluzivne salone u Londonu, Parizu i Njujorku. Takođe, Lusil je bila prva dizajnerka koja je predstavila svoje modele na pisti uz scenske efekte, svetlo i muzike kakvi su danas neozaobilazna pojava. Poznata je po revijama donjeg rublja, pokazujući prvi put modni aspekt seksepila na pisti.

Sudbina Klare Bou

Glumici Klari Bou koja je do smrti držala lentu it devojka, to nije donelo ličnu sreću. Tek posle njen smrti 1966. igrom slučaja pojavila se Eli Sedžvik , koja je igrom slučaja titulu nasledila.

Termin je , dakle, dugo prisutan ali je ponovo aktuelan u poslednjih petnaestak godina da bi označio devojku na koju treba obratiti pažnju kao oličenje jednog određenog tipa ponašanja,manira, ambicije čime se ukazuje na žensku karijeru i putanju koja je zauvek obeležena podjednako i rodom i njegovom tabuizacijom.U svakom slučaju mada deluje kao kliše, it kvalitet je svojom prisutnošću označio i podvukao određenu težinu i kompleksnost savremene ženskosti i nije samo urednička poštapalica.

Dakota Džonson

Dakota Džonson

Kloe Sevinji kao prototip

Era moderne it devojke u današnjem izdanju vezuje se, prema tvrdnji En Helen Petersen, novinarke koja se bavi ideološkim kontekstom nastanka ženskih zvezda, za portret Kloe Sevinji, objavljen 1994. godine u Njujorkeru, iz pera Džeja Mekinernija. Sevinji nije bila ni upadljivo lepa, ni seksi, bila je drugačija i bila je potpuno nezaintersovana za vrstu utiska koji ostavlja . Njena kompleksnost i raznovrsnost signala koje je slala je prototip današnjeg hipstera, odnosno savremenog, neopipljivog it-kvaliteta. Od tog trenutka pojam je ušao u redovnu, svakodnevnu upotrebu za veoma različite devojke, potencijalno preteće u smislu uspeha i medijske pažnje koju mogu da izazovu, pa su njime ovenčane tako raznorodne mlade vedete od glumice Parker Pozi do Čelzi Klinton ili jedne Amelije Pulen!Kada je it bomba eksplodirala ovu titulu ravnopravno su ponele ženske zvezde iz različtith oblasti Mišel Monahan, Margerita Misoni, Keri Maligan, Ketrin Higl, Ana Netrebko, Benazir Buto, Agnja Kuznjecova, Andrej Pejić(!), Sofi Vergara, Čimamanda Ngoci Adiče, Zoe Dešanel, Dženifer Lorens, Aleksa Čang, Daklota Džonson, trenutno Rozamund Pajk...

Kloe Sevinji

Kloe Sevinji

Liga šampionki

Mada neodređenost i nepreciznost pojma it –girl i dalje postoji , ona prema mišljenju Petersen nije znak lošeg, povodljivog pisanja, već ga pre treba shvatiti kao proširenje polja značenja pojma seksepil, harizma, kao i tipa ličnosti koje svojim ulaskom "menjaju hemiju u sobi". Gledajući plejadu savremenih it ženskih persona uočava se da su to žene različitih nacionalnosti, seksualnosti, porekla i karijere. Prisustvo samog termina u dvehiljaditim poklapa se sa usponom postfeminizma, gde je došlo do izvesnih pomeranja tako da "girl power" ovde treba shvatiti samobjektifikaciju i konzumerizam, osnaživanje kroz moć da se muškarci privuku (lipstick feminism),što je različito od ranijeg, sistematskog, progresivnog otpora patrijarhatu. U svakom slučaju, reč je o pojavi koja nam govori o društvenim i kulturnim promenama koje danas više nego ikada oblikuju ženski svet ali i taj ženski svet, bilo da je reč o it devojkama ili ženama ne samo da aktivno uzvraća, već i postaje obeležje,amblem određenog duha vremena, bar koliko i najveće fudbalske legende Lige šampiona.

Rozamund Pajk

Rozamund Pajk

Devojka ili žena

Terminološki se takođe uočava distinkcija između oslovljavanja ženskog sveta kao "devojka" , a ne "žena" u industriji koja je ženska. Može li se govoriti ipak o određenoj vrsti nazadovanja, ukoliko se ova pojava dovodi u vezu sa oduzimanjem zrelosti i profesionalnosti, odnosno znači povratak u vreme pre ostvarivanja ženskih prava, kada je reč devojka bila izjednačavana sa čednim i bezopasnim. Dizajneri smatraju da razlika između ova dva pojma i trećeg koji bi bio reč "dama" označava razlike jedino u samom držanju i senzibilitetu, to je stanje duha i određena samouverenost u pogledu sopstvenog seksepila,izgleda, građe, kako objašnjava popularni mladi njujorški dizajner Džozef Altuzara. Na kraju u svetu mode, lepote i elegancije uvek postoji jedan san, idila, u kojoj danas glavnu reč vode ove moderne vile, za koje su mediji skovali termin it devojke da bi dočarali njihovu magiju i posebnost.


0

Sladja - Odgovori Petak, 17. Jun 2016. u 16:16.51

Bravo za tekst.

Ostavite komentar

Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči