Psiholog

Piše: Vesna Brzev Ćurčić, psihoanalitičar


Utorak, 17. April 2018. u 10:29


Ako nema u izlogu, pitajte u radnji

Iza nekih spoljašnjih izgleda krije se ono što je mnogo bogatije i dragocenije. Baš kao nekada u izlozima, skučenim prostorima, koji nisu pokazivali sve bogatstvo trgovačke radnje

  • Potrebno je samo da se malo udaljimo od sadašnjeg poimanja atraktivnosti
  • Ono što se ne vidi spolja – veliko je unutrašnje bogatstvo
  • Verujte, ne mogu više u tišini i bez protesta da slušam kako "više nema normalnih"
  • U većini nas, običnih ljudi, krije se mnogo toga čarobnog što se ne vidi na nama

Sigurno se većina seća starinskih izloga u kojima je stajao ovakav natpis. Odnosio se na to da je izbor artikala u samoj radnji mnogo veći od postojećeg prostora samog izloga. Za mlađe je ovo verovatno nezamislivo. Zar danas, kada se kupuje on line i možete da nabavite šta god vam padne na pamet iz bilo kod dela sveta, postoje virtuelne prodavnice bez skladišta, namrgođenih asistenata prodaje, kasira koji nikada nemaju sitno, postoji još neko ko se ovoga seća? Naravno, mnogi, od kojih neki i sa setom. Jer, šta je bilo uzbudljivije od toga da se od trgovca (tako se to zvalo) traži da skida jednu za drugom desetu balu materijala, da se opipava, iznosi ispred radnje da se na "dnevnom svetlu" vidi boja, proveri da li se gužva, koliko se prlja… Pa tek cipele… A bela tehnika… Virenje u čarobne kućne električne pomagače bilo je neverovatno iskustvo.

Lilly Blog - Izlog - Uvod

Nova udobnost

Ali, nije cilj ovog teksta tugovanje nad preterano romantičnom prošlošću. Ovo vreme je ipak udobnije za život. Nekad je, istini za volju, nervoznije i zahtevnije, ali se nekad i sa dva do tri "klika" na kompjuteru obave sve transakcije, kupovine, "skinu" filmovi, knjige, steknu stotine prijatelja i pratilaca, prikupe lajkovi, emotikoni i ko zna šta već.
Tekst je zapravo namenjen tome da se iza nekih spoljašnjih izgleda krije ono što je mnogo bogatije i dragocenije. Baš kao nekada u izlozima, skučenim prostorima, koji nisu pokazivali sve bogatstvo trgovačke radnje.
Složićete se da smo skloni da sve, pa i ljude oko nas, procenjujemo po izgledu i prvom utisku, nekad i po tome šta smo očekivali od nekog takvog. Među nama ima onih koji su, po svojoj spoljašnjosti, mnogo manje upadljivi, pa možda, za neke, i dopadljivi. Mnogo je takvih. Deluju opuštenije, garderoba im ni na koji način ne privlači pažnju, šminka kod žena je diskretna ili je nema, kosa baš nije najvažnija. Takvi muškarci imaju tzv. trodnevnu bradu, ne zbog toga što su in, nego im to nije baš najvažnije. Da ne govorim o onim razbarušenim muškim glavama gde samo što ne svetli natpis: "Hitno potraži najbližu frizersku radnju". Za njima se niko ne okreće, njih niko ne primećuje, oni kao da su nevidljivi. U poplavi, čak i zimi, razgolićenih, do granica beskonačnog neukusa obučenih žena, muškaraca kojima je najvažniji sat i ono što na četiri točka stoji ispred bilo čega gde su, zaista su nevidljivi. Možda i oni nose neku poruku, ali ta poruka sigurno je da su fanatični sledbenici svega što se pojavi, nisu prisutni na svim event-ima, njihovih fotografija nema u tzv. "frizerskim časopisima" (onim što stignemo da pročitamo jedino kod frizera). Oni ne poznaju modne kreatore, nemaju ličnog stilistu, ne putuju u egzotične krajeve iz kojih šalju preko društvenih mreža selfije, ne stižući da uživaju u trenutku. Stoje iza ili ispred mobilnog, propuštajući život zbog potrebe da budu prisutni i viđeni. E, nisu takvi.

Lilly Blog - Izlog - Nova udobnost

Skromni, mudri, učeni

Većina njih su mudri, učeni, skrormni, nenametljivi. Videćete ih kako komentarišu film, knjigu, imaju stav o pozorišnoj predstavi, gostovanju neke baletske grupe, pojmovi iz geografije su im poznati, mada možda nisu ni stigli da obiđu atraktivne turističke destinacije, baveći se više onim što je ovde i sada. Ono što se ne vidi spolja – veliko je unutrašnje bogatstvo. Ono je toliko da im nije potrebno da se ističu spoljašnjošću. Neguju bogatstvo iznutra. Moglo bi čak da se kaže da drže tzv. low profile, jer time štite upravo prikazivanje onog što je u trezorima njihovih duša i intelekta. Spremni su na saradnju, tolerantni, empatični, znaju da slušaju sagovornika, imaju stav, nisu kritizeri, više skreću pažnju na nešto što ponekad i sami zaboravimo.
Vrlo često čujem u ordinaciji tužne priče o tome kako nigde više ne mogu da se sretnu oni koje zovemo "normalnim". Pod tim se podrazumevaju oni koji su misleći, umni, skromni, pružaju se prema guberu, nisu narcisoidni da se vidi iz daljine, umeju da vole, uživaju u tome da budu voljeni, imaju sposobnost da pruže i raduju se svemu što im se da. Kažu mladi koje viđam da je to "izumrla vrsta". Vidite da nije. Potrebno je samo da se malo udaljimo od sadašnjeg poimanja atraktivnosti. Normalno je da je spoljašnjost nešto na osnovu čega većina stiče prvi utisak. Bljeska je bljesak, ne može da se porekne. Baš zbog toga što je bljesak, često baci i svetlo u oči i zamagli suštinu. Ljudi vole lepotu, cene je, privlači ih, a zašto i ne bi? Međutim, pored vidljive lepote postoji i ona nevidljiva. Pa sad, šta je kome važnije.
Da ne bude zabune, lepota i unutrašnje vrednosti mogu da idu ruku pod ruku, ali ne baš uvek. Svedoci smo velike razlike koju uvidimo kada prođe bljesak između onoga što je bilo u izlogu i onoga čega nema u radnji. Onda okrivljujemo tog nekog kao da je hteo da nas zavara ili prevari. A nije. Taj neko je istakao u prvi plan ono bogatstvo kojim raspolaže. Ukoliko nam je to bilo važnije, da li je to onda pogrešan korak tog nekog ili naš pogrešan izbor? Ovo drugo, verujte.

Lilly Blog - Izlog - Skromni, mudri, učeni

Ko traži, taj i nađe

Tako se vraćamo na početak teksta. Ima mudrih izreka u ovom narodu, npr. "nije zlato sve što sija", "spolja gladac, iznutra jadac", ali to ne može da se primeni baš na svakoga. Dakle, ima retkih koji poseduju sva blaga ovog sveta, a ima i onih koji više vole jedno ili drugo, izgled ili bavljenje sobom, drugima, umom. Ne ulazim u to šta je bolje, jer je bolje ono što je za nas same bolje. Ali, verujte, ne mogu više u tišini i bez protesta da slušam kako "više nema normalnih". S druge strane, neki koji su tako diskretni žale se kako nigde nikoga ne mogu da nađu. Uglavnom su sa svojim istovetnim društvom, ne primaju u krugove nikog novog, bave se umnim radnjama, ne izlaze na mesta gde mogu da sretnu nekog novog "jer tamo nemaju šta da traže". Samuju i tužni su zbog toga. Nekada im kažem da niko ne zna gde stanuju i koliko puta treba da se pozvoni da bi znali da nailazi "neko pravi". Obično ih to nasmeje. A nije baš za smeh, zar ne?
Zbog svega ovoga vratio mi se u sećanje natpis "Ako nema u izlogu, pitajte u radnji". Važi za oba ekstrema. Ali, pitajte, tražite, ne očekujte da budete otkriveni već otkrivajte. U većini nas, običnih ljudi, krije se mnogo toga čarobnog što se ne vidi na nama. Do nas unutra teže je stići, ali se ovakav trud isplati. Uostalom "ko traži, taj i nađe".



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči