Ritam života

Piše: Prof. dr Nenad Dikić


Ponedeljak, 19. Mart 2018. u 12:38


U rutini je zdravlje

Tvorci android aplikacija napravili su po jednu za razne vrste treninga, a jedna od zajedničkih opcija je alarm kada se trening preskoči. Bolje je raditi i sa pola snage, nego naći dobar izgovor i ne trenirati

  • Trebalo bi da odmor bude sastavni deo dnevne rutine. Nažalost, mi smo ga izgubili jer svi radimo nekoliko poslova
  • Ako imate sreće da radite u timu i da se razumete, dobra podela poslova postaje rutina koja znači uspeh, ali i razumevanje i manje stresa

Nakon dvadesetak knjiga, prvi put u životu napisao sam i jedan udžbenik i to iz sportske medicine. Verovatno zbog sistematičnog pristupa, čini mi se da sam ovog puta shvatio šta je suština svega što smo do sada napisali o zdravlju. Nije to ni ishrana, ni vežbanje, ni preventiva, ni dobri doktori, već rutina. Čini mi se da u prirodi postoji red koji treba poštovati.

I kao što svakog jutra sunce izlazi, a sa večeri zalazi, tako se i u ljudskom životu sve odvija u nekom ritmu. Još kao student druge godine medicine napisao sam prvi rad o cirkadijalnim ritmovima u životu čoveka i opredeljenju nekih kompanija da svoje zaposlene na taj način posmatraju. Tako piloti nisu radili kada su imali loš bioritam, ali ni vozači velikih teretnjaka u Americi. Tada je bilo mnogo negiranja takve teze, ali čini se da se u tom pogledu ništa nije promenilo. I danas mnogi stručnjaci negiraju postojanje ritma kao suštine života.

Lilly Blog - Ritam života - Uvod

Čaša tople vode za Novaka Đokovića

Upravo tražeći ritam, naš najbolji sportista Novak Đoković, nakon duge vladavine na poziciji broja jedan, ponovo traži sebe. I baš smo od Novaka naučili da treba rutinski ujutru popiti čašu tople vode. Koliko su se samo moje kolege raspravljale oko tog jednog saveta, mada je činjenica da je Novak u pravu. Nakon duge noćne dehidratacije čaša vode mnogo rešava, a to što je topla samo je zbog toga da organizam ne mora još neprobuđen da šalje dodatnu količinu krvi za zagrevanje tečnosti. Nema potrebe da navodim internacionalne autoritete, jer imamo domaćeg eksperta dr Milicu Vukašinović Vesić, specijalistu sportske medicne koja je doktorirala na hidrataciji i pokazala da su sportisti dehidrirani ujutro, pre utakmice, nakon utakmice i da odlaze na spavanje dehidrirani. Zbog toga dobra hidratacija upravo počinje sa jutarnjom čašom.

Onda nastavak rutine i po Novaku i po drugima počinje da se odmotava. Doručak nikako ne treba preskočiti. Treba poštovati odnos uglenjih hidrata (više od 50%), masti (do 30%) i proteina. Treba uneti dovoljno vitamina i minerala i još poneki esencijalni nutrijent. Zatim, u zavisnosti od posla, treba vežbati pre ili posle, ili barem pešačiti jedan deo.

Lilly Blog - Ritam života - Čaša tople vode

Dobar tim na poslu

Verovatno je najteže sprovesti rutinu na poslu. Međutim, ako imate sreće da radite u timu i da se razumete, dobra podela poslova postaje rutina koja znači uspeh, ali i razumevanje i manje stresa. Konačno, trebalo bi da odmor bude sastavni deo dnevne rutine. Nažalost, mi smo ga izgubili jer svi radimo nekoliko poslova. Gde je Marksova famozna podela na 8 sati rada, 8 sati sna i 8 sati prava na vlastiti život? To ne samo da ne postoji, već ljudi sve manje spavaju, pa ne čudi zalaganje medicinskih asocijacija za minimum od 6 sati sna. Koliko puta nedeljno nismo spavali dovoljno?

Rutina spavanja

San je početak rutine koja počinje samim rođenjem. Jedan od prvih saveta je da se beba uobroči. Važno je da se uspostavi ritam ne samo spavanja, već ishrane i svih ostalih aktivnosti. Činjenica je da onda bebe bolje napreduju i imaju manje problema. Kao novopečeni deda podsetio sam se koliko je teško izboriti se za uredan san bebe i kakvo je olakšanje kada beba spava. Ono što ranije nije postojalo to su treneri za spavanje. Tako moja drugarica Sanja Gjorgjeva, koja je postala sleeping coach, kaže da je spavanje prva rutina koju čovek usvoji.

Pored personalnih trenera, dobili smo i trenere za spavanje, mentalne trenere, NLP trenere, od kojih samo oni najbolji insistiraju na rutini. To u prevodu znači da je važno doći na trening, čak i kada vam se ne vežba. Bolje je raditi i sa pola snage, nego naći dobar izgovor i ne trenirati. To je suština koju podržavam, jer trening je dobar samo ako je redovan. Svejedno je da li je temperatura u minusu, pada kiša ili je tropska vrućina, trening treba odraditi.

Lilly Blog - Ritam života - Rutina spavanja

Preskočiti crveno polje

To su danas uvideli i tvorci android aplikacija pa su napravili aplikacije za razne vrste treninga u kojima je jedna od zajedničkih opcija alarm kada se trening preskoči. Tako i moja dva drugara, Zoran i Denis, koji se spremaju za bečki maraton, kontrolišu dnevnu rutinu i na svaki način žele da izbegnu crveno polje kada nisu vežbali. Ko želi može da skine Training Peaks sa Play Store.

Rutina je važna, ako ne i najvažnija u učenju. Koliko ste puta pročitali savet da ako svakog dana učite dva sata nećete imati problema da položite bilo koji ispit, a da istovremno imate i vremena za sve ostale stvari. Izgleda, nažalost, da aplikacije za učenje ne postoje.

Naravno, ima i onih koji kažu da je rutina dosadna i kažu da treba stalno eksperimentisati i menjati stvari. I ako je na prvi pogled kreativnost sputana rutinom, to nije tačno, jer upravo dobro isplaniran dan može da dovede do ispoljavanja kreativnosti. Tačnije, isplanirajte svoje kreativno vreme, dajte mozgu da se odmori, a fokusirajte se kada ste sveži i naći ćete odgovore na mnoga pitanja. Izborite se za sopstveni tajming i sve će biti bolje. Jednostavno, odredite kada šta radite i imaćete vremena za sve. I budite pošteni pa sprovedite ono što ste sami isplanirali. Čini se da je razlika između uspešnih i neuspešnih ljudi upravo u tome što uspešni znaju kada šta rade.

Lilly Blog - Ritam života - Preskočiti crveno polje

I da završim citranjem jednog life coacha, ali i američkog pastora Džona Maksvela koji je rekao: Vi nikada nećete promeniti život dok ne promenite ono što radite dnevno. Vaš uspeh se krije u dnevnoj rutini.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči