Sve tajne anti-age ishrane

Piše: prof. dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 18. Januar 2016. u 13:37


Dugovečnost se neguje od mladosti

Dobra vest je da dugovečnost nije zapisana u genima, jer to znači da je ipak sve u našim rukama. Pitanje je samo imamo li mi tu formulu za ishranu koja će rezultirati dugim i kvalitetnim životom?

  • Matematika kaže da na sedam miliona ljudi ima jedan superstogodišnjak, a da na svakog od njih dođe oko 1 000 stogodišnjaka
  • Dugo se verovalo da je dugovečnost zapisana u genima. Rezultati analize genoma to su zasad demantovali
  • Kako stvari stoje, nauka ovog momenta mnogo više zna o tome šta ubrzava starenje. To su oni faktori, uključujući ishranu, koji dovode do većeg stvaranja slobodnih radikala

Dugovečnost je oduvek intrigirala ljude. Priče o stogodišnjacima sa Okinave, Kavkaza, Hunza doline u Pakistanu, opšte su raširena legenda. Koliko u njima ima istine pokušavaju da odgonetnu i naučnici, pa su pre 15 godina osnovali registar tzv. "superstogodišnjaka", osoba preko 110 godina. U ovom trenutku ima ih 74 dokumentovanih širom sveta! Računa se da ih je još toliko, jer nema podataka za Indiju i Kinu. Matematika kaže da na sedam miliona ljudi ima jedan superstogodišnjak, a da na svakog od njih dođe oko 1 000 stogodišnjaka, znači sve u svemu oko 140 000 ljudi sa sto i više godina. Koliko su legende o dugovečnosti podržane činjenicama ostaje da se do kraja razjasni, ali za onu sa Kavkaza, na primer, zna se da je podgrevana politički – Staljin je bio odande. Dokazano je da tamošnji stanovnici izgledaju mnogo stariji nego što im kaže krštenica. Za stanovnike Hunza doline takođe ne postoje pisani dokazi o rođenju, a najbolja evidencija je u Japanu, pa je to verovatno razlog što se veruje da oni imaju najviše dugovečnih! Zasad je, međutim, dokumentovano najstarija osoba Francuskinja koja je umrla u 123. godini.

Lilly Blog - Sve tajne anti-age ishrane

Tajna najstarije Francuskinje

Dugo se verovalo da je dugovečnost zapisana u genima. Rezultati analize genoma to su zasad demantovali. Objavljeni prošle godine za 17 osoba iz pomenutog registra, pokazali su nesporno – takav gen ne postoji! To je dobra vest, jer znači da je ipak sve u našim rukama. Pitanje je samo imamo li mi tu formulu za ishranu koja će rezultirati dugim i kvalitetnim životom?

Analiza već pomenutog registra bila je jedan od načina da se dobije odgovor na pitanje: kako su superstogodišnjaci stigli dotle? Kratak odgovor je – ne zna se! Svako od njih se hranio i živeo drugačije. Upoređivanja načina života zajednica gde je koncentrisano najviše stogodišnjaka, na ostrvima Okinava i Sardinija, rezultiralo je sličnim zaključkom. Japanci sa Okinave jedu pirinač, ribu, proizvode od soje. Nasuprot tome, meni stanovnka Sardinije sastoji se od prasećeg i jagnječeg pečenja, ovčijeg punomasnog sira – čuveni pecorino, belog hleba i testenina, uz obavezno crveno vino. Najstarija Francuskinja pripisala je svoju dugovečnost tome što je jela kilogram čokolade nedeljno, pila Porto vino svakodnevno i vozila bicikl do stote. Znači, osim što je lokalno-tradicionalna, drugih sličnosti u njihovoj ishrani nema.

Lilly Blog - Sve tajne anti-age ishrane

Učinak restrikcije

Nauka je najviše podataka sakupila eksperimentima, zasad uglavnom na životinjama. Tako se i došlo do brojnih dokaza o produžetku života primenom određenih dijetskih režima, uglavnom na nižim oblicima života, od crva do pacova. Najčvršći dokazi vezani su za restriktivnu dijetu, mnogi to zovu "gladovanje", sa smanjenjem od 10 do 40 posto kalorija, koje je kod svih nižih životinja dovelo do značajnog produženja životnog veka.
Dva eksperimenta na majmunima, kao najsličnijima ljudima, u toku su već preko tri decenije i od njih se mnogo očekuje. Zasad, ove dve grupe naučnika objavljuju u mnogo čemu različite rezultate. U jednom se slažu: redukovana ishrana, za ljude bi to bilo oko 400 kalorija, veoma je efikasna u sprečavanju pojave diabetesa, visokog krvnog pritiska, gojaznosti i malignih bolesti. U drugome, a to je produženje života, podaci su skroz različiti. U grupi majmuna koja je već bila gojazna uobičajena ishrana zapadnog tipa smanjena je za 20-40 posto kalorija i to je dovelo do produženja životnog veka za trećinu. Kod druge grupe eksperiment je započet u odraslom dobu. Oni nisu imali problem težine i oduvek su se hranili po svim pravilima "optimalne" ishrane. Na iznenađenje mnogih, smanjenje kalorijskog unosa kod njih nije dovelo do produženja života.

Nema čudotvornog sastojka

Kako stvari stoje, nauka ovog momenta mnogo više zna o tome šta ubrzava starenje. To su oni faktori, uključujući ishranu, koji dovode do većeg stvaranja slobodnih radikala, inflamatornih supstanci, usporenog procesa autofagije ćelija sa nagomilanim proteinima, nagomilavanja homocisteina. Jako puno se radi na temu ishrane i dugovečnosti, podaci su veoma različiti, ali se u nečemu svi slažu - nema čudotvornog sastojka, osim "ako ste miš"! Dugovečnost se neguje od mladosti izbegavanjem bolesti koje je moguće sprečiti, fizički i mentalno aktivnim životom i veoma umerenom ishranom, bez zloupotrebe čak i osvedečeno dobrih stvari.

Lilly Blog - Sve tajne anti-age ishrane



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči