Piše: Tatjana Janković
Petak, 01. Januar 2016. u 11:37
Kada je prvi čovek opasao parče životinjske kože oko pojasa, to je značilo više od pukog pokrivanja stidnih mesta. Kada se prvi čovek zaogrnuo krznom, to je značilo više od zaštite od hladnoće.
Odelo ne čini čoveka, kaže poslovica, ali odelo čini utisak o čoveku, kaže svakodnevica. Načinom odevanja čovek zrači u okolinu čitav niz poruka o sebi, o tome kako sam sebe doživljava i kako želi da ga drugi dožive.
Odnos ljudskih bića prema odeći nije tvorevina modernog doba i nije nastao s nastankom sveta mode. Kada je prvi čovek opasao parče životinjske kože oko pojasa, to je značilo više od pukog pokrivanja stidnih mesta. Kada se prvi čovek zaogrnuo krznom, to je značilo više od zaštite od hladnoće. Verujem da je i tada imalo određeno značenje to od koje su zverke i krzno i koža, kao što i danas to nešto znači. Verujem i da prvoj ženi nije bilo svejedno spava li na trofeju s tigrastim šarama ili na prostirci skinutoj s leđa gnua.
Krzno je jedan od prvih odevnih materijala i održalo se do danas, i to pre zahvaljujući onome što znači, nego zahvaljujući svojim toplotnim sposobnostima. Izborom krzna, savremeni čovek nesumnjivo šalje poruku svojoj okolini, kao što je to činio i njegov predak. Pitanje je samo da li se današnja poruka uopšte razlikuje od one prvobitne.
Bunda kao statusni simbol istog je značenja kao i skupoceni nakit. Tu je obrazac poruke vrlo jednostavan ─ koliko para, toliko muzike. Još dve niti povezuju bundu i dragocene ukrase: i jedno i drugo predstavljaju poklone pred kojima se ostaje bez reči i savršeno idu jedno uz drugo. Poklanjanje krznenih odevnih predmeta uglavnom je jednosmernog tipa i kreće se od muškaraca ka ženama. Iako savremeni modni tokovi sve više podrazumevaju krzno na muškarcima, i dalje je bunda nešto što se, tradicionalno, prvenstveno dovodi u vezu sa ženama. U ovim ili onim godinama, sa ovakvom ili onakvom figurom, žena u bundi postaje dama. I to je jedna od poruka koju, o onome ko ga nosi, šalje krzno: poruka o dragocenosti, delikatnosti, glamuroznosti.
Fina, glatka, presijavajuća životinjska dlaka šalje i jaku erotsku poruku, koja ne potiče samo od svojstava krzna koja se otkrivaju dodirom, već i od svesti o animalnom poreklu tog predmeta. Krzno je nečujni zov divljine, poziv na bekstvo u svet instinkta, u svet bezgranične slobode. Na svečanim prijemima, koktelima, na strogim protokolom utvrđenim zbivanjima, bunda istovremeno šalje poruku o visokom statusu i niskim strastima.
Veza između ljubavi i krzna svakako nije izmišljotina prvih fotografa, filmskih scenarista i režisera, ali su i prvi, i drugi, i treći, nesumnjivo uticali na to da se ta veza potvrdi. Najveće filmske zvezde potencirale su sopstvenu izuzetnost fotografišući se u izuzetnim bundama, i to neretko ne noseći ništa osim bunde. I sve to za potrebe filmske umetnosti, umetnosti samoreklamiranja, a može se pretpostaviti da je toga bilo i iz sasvim ličnih "umetničkih" potreba. Tako su nastale neke od najlepših fotografija Grete Garbo, Marlene Ditrih, Liz Tejlor, Grejs Keli, Odri Hepbern, Sofije Loren, Ave Gardner, najjednostavnije rečeno, svake glumice koja je imala bar pet minuta slave, pre ili nakon oblačenja bunde. One su izgledale zanosno u krznu i krzno je na njima izgledalo zanosno.
Savremene holivudske glumice možda će imati poteškoća da istaknu svoju glamuroznost .Pošto je u Zapadnom Holivudu donet zakon o zabrani prodaje krzna, holivudske zvezde i nezvezde za nove mezimice moraće da mrdnu dalje od komšiluka. Ovo je prva zona u Americi u kojoj je usvojena zabrana ove vrste.
Borci za zaštitu životinja vode sve intenzivnije i agresivnije kampanje protiv uzgoja životinja zarad proizvodnje krznenih predmeta. U svetu je uobičajeno prskanje bundi kečapom, pa ako se i potkrade greška, veštačka bunda će lako biti oprana u veš-mašini. Kod nas se borba protiv krzna još uvek zadržava u okvirima različitih performansa, kao što je onaj izveden u januaru 2010. u Novom Sadu u organizaciji udruženja "Prijatelji životinja u Srbiji". Aktivisti ovog udruženja svoj stav prema nošenju krzna izneli su šetnjom pod gas-maskama i vučenjem krvavih bundi na lancima, a pod sloganom "Krzno smrdi". Među državama u kojima je doneta zabrana uzgoja životinja radi krzna, nalaze se Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Austrija i Velika Britanija.
Ljubav prema pravom krznu dele i neke svetske zvezde kao Paris Hilton, Dženifer Lopez, Madona, Ketrin Zita Džons. Zato najveća svetska organizacija za zaštitu prava životinja PETA ističe kao svetle primere Evu Mendez, Šarliz Teron, Pamelu Anderson. Na sajtu ove organizacije mogu se pročitati podaci o tome da se oko 40 miliona životinja godišnje ubije da bi se proizveli krzneni odevni artikli.
Zbog bundi stradaju lisice, zečevi, kune, dabrovi, lasice, vidre, mačke, psi, činčile, medvedi i još mnoge krznene vrste. U izuzetnim slučajevima, u ove svrhe, zajedno s perjem obrađuje se i koža guske, patke i labuda. Postoje utvrđene skale vrednovanja krzna koje liče na one koje se odnose na dijamante. Krzno vizona površine 1 dm² može da košta i tri dolara, dok izuzetni primerci polarnih lisica dostižu 150 dolara. Najskupocenije su bunde od hermelina koje idu i do 150.000 dolara. Na ceni su i krzneni kaputi od činčile, posebno bele, a za koje treba "uštedeti" oko 100.000 dolara.
Mada je bunda najluksuzniji artikal od krzna, ljubiteljima odevnih predmeta od životinjske dlake privlačni su i prsluci, okovratnici, šubare, kape, šalovi, mufovi. Najmanje parčence krzna koje uokviruje kragnu kaputa koji je izašao iz mode, ili rukave iznošene jakne, ima moć da staro pretvori u novo, dodajući mu uz to i kap glamura. Kombinovanjem krzna s drugim materijalima, bojenjem i šišanjem njegove dlake, ili jednostavno kombinovanjem različitih krzana bave se brojne svetske modne kuće iz kojih stiže vest da je životinjska dlaka ponovo u trendu.
I na modnom Olimpu vlada podela na one koji se ne obaziru na krvavo poreklo svojih proizvoda (Cavalli, Chanel, Christian Dior, Dolce&Gabbana, Fendi, Gucci, Karl Lagerfeld, Louis Vuitton, Paco Rabanne, Prada itd.) i na one koji su se preorijentisali na imitaciju krzna i kojih, u svakom slučaju, ima mnogo manje nego prethodnih . Na poslednjim modnim revijama krzno se sve više pojavljuje na neočekivanim mestima, u vidu detalja na raznim aksesoarima, kao što su tašne i nakit. Iako je upotreba životinjske dlake tradicionalno vezana za zimsko doba i hladnoću, modni dizajneri iznenađuju spajajući ono što je, na prvu pomisao, nespojivo: krznene ukrase i sandale!
Svetski stilisti upozoravaju da i u nošenju krzna treba imati mere, pa čupave tašne valja ipak kombinovati sa "glatkim" kaputima. Što se tiče domaćih modnih kuća, modne kolekcije obiluju detaljima od prirodnog i veštačkog krzna, prateći svetski trend u upotrebi živih boja, neočekivanih za krzno. Osim na životinji i čoveku, krzno se može naći i na podu, u vidu prostirke, ili na ležaju kao luksuzni prekrivač i navlaka za jastučiće, ali tada manje dolazi do izražaja nego kada se obuče. U Kanadi su u ponudi odevni artikli od pletenog krzna. Neki narodi, kao ruski, japanski, skandinavski, imaju krznene detalje u sklopu narodne nošnje. Slično bi se moglo tvrditi i za nas, ako bismo se pozvali na gunj i šubaru. Pred sibirskom zimom i snegom i ledom Aljaske, popuštaju čak i aktivisti borbe za zaštitu životinja, uvažavajući ih kao opravdanu okolnost za nošenje krzna. Uostalom, još se nije čulo za slučaj da je neko napao Deda Mraza flašicom kečapa ili ga propitivao za sastav njegovog, belom paperjastom dlakom opšivenog kaputa.
Ako je smisao nošenja bunde u njenim toplotnim karakteristikama, onda bi i kaputi postavljeni ovčijom vunom mogli da posluže svrsi. Ukoliko je pak bunda stvar prestiža, rešenje bi moglo ležati u podizanju cena veštačkog krzna do kosmičkih visina (što bi ih učinilo teško dostupnim poput onih od pravog) i u prišivanju značajnih etiketa. U svakom slučaju, osobe koje umeju da nose sebe, umeju da nose i ono na sebi, bez obzira na cenovnik.
Krzno se sve češće može videti na muškarcima. Svetski kreatori su bacili akcenat na krznene elemente muške garderobe, mada je "muško" krzno manje naglašeno od "ženskog". Najčešće se nosi u vidu okovratnika, šubara i šalova, a ređe u obliku bunde. Unutrašnjost muških kaputa i jakni iz kolekcija za jesen/zimu 2011. postavljena je krznom koje prekriva revere i ukrašava rubove rukava i šavove.
Na svetskoj muzičkoj sceni, po šetanju krzna poznati su Leni Kravic, Eksl Rouz i Kid Rok koji je strastveni lovac i vlasnik mnogobrojnih krznenih krpica.
Kod nas Rambo Amadeus, sopstveni modni dizajner, nosi bunde od ekološkog krzna. Ovaj borac za zaštitu životinja i očuvanje životne sredine, sudeći po spotovima i javnim nastupima, najradije oblači leopard šare.
Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović