Zdrava trpeza za praznike

Piše: doc. dr Nenad Dikić


Ponedeljak, 28. Decembar 2015. u 12:51


Funkcionalna ishrana

Ishrana više ne treba samo da zadovolji energetske i gradivne procese u organizmu, već da poboljša fizičke i mentalne sposobnosti i smanji rizik oboljevanja od karcinoma, kardiovaskularnih oboljenja, dijabetesa i gojaznosti.

  • Funkcionalne hrana je ona u kojoj postoji ili se dodaje jedan ili više novih sastojaka da bi imala dodatnu funkciju, najčešće vezanu za prevenciju bolesti ili poboljšanje zdravlja
  • Većina namirnica sadrži neki sastojak neophodan za zdravo funkcionisanje organizma, kao npr: antioksidante iz grožđa (resveratol), limuna, čaja, crne čokolade, badema (flavoni), bobičastog voća (anticijani)...
  • Birajte salate ili namaze napravljene sa maslinovim uljem i pokušajte da jedete ljuto
  • Ne zaboravite na čašu crnog vina, za predjelo uzmite bademe, a za dezert crnu čokoladu ili citrusne plodove.

Stižu praznici i mediji će biti preplavljeni savetima o pravilnoj ishrani, receptima i predlozima da treba jesti umereno, izbegavati masne obroke i voditi računa o alkoholu. Skoro da se novine mogu preštampavati iz godine u godinu, bez ikakvih ispravki, pred novogodišnje praznike. Zato i jeste izazov napisati nešto novo o celom problemu i zainteresovati čitaoce da drugačije razmišljaju o svojoj ishrani. Novogodišnji praznici su možda najbolja prilika za to, jer se mnogo hrane kupuje, spremaju se različita jela i nikada se toliko ne sedi sa prijateljima u jelu i piću. Šta može novo o tome da se kaže?

Nova definicija zdravlja

Jedna od najznačajnijih novina kada je u pitanju ishrana je sve veće korišćenje funkcionalne hrane, odnosno hrane u kojoj postoji ili se dodaje jedan ili više novih sastojaka da bi imala dodatnu funkciju, najčešće vezanu za prevenciju bolesti ili poboljšanje zdravlja. I sama definicija zdravlja se promenila, jer nije više u pitanju samo odsustvo bolesti, već postizanje potpunog fizičkog i mentalnog blagostanja. Shodno tome i ishrana više ne treba samo da zadovolji energetske i gradivne procese u organizmu, već da poboljša fizičke i mentalne sposobnosti i smanji rizik oboljevanja od karcinoma, kardiovaskularnih oboljenja, dijabetesa i gojaznosti.

Lilly Blog - Zdrava trpeza za praznike

Kasnimo za svetom

To što se kod nas malo o ovome piše nije čudno, jer čitav region Jugositočne Evrope proizvodi 60 puta manje funkcionalne hrane od Zapadne Evrope ili Japana. Jednostavno, kod nas je još uvek revolucionaran proizvod jodirana so koja sprečava da ljudi obole od gušavosti. Međutim, neshvatljivo je zašto je naša prehrambena industrija stala u tom procesu obogaćivanja hrane ili fortifikaciji, kako je mnogi stručno zovu. Zapanjujući je podatak da u Srbiji ima 25 puta više anemičnih ljudi nego u Sjedinjenim Američkim Državama i to samo zato što Amerikanci dodaju gvožđe u mnoge proizvode kao što su cerealije, keks, razne grickalice i sl. Na taj način nacija koja ima verovatno najnezdraviji način života unese bar dovoljnu količinu gvožđa i nema anemiju. Bilo bi objašnjivo da kod nas iza ovoga stoji loša prehrambena industrija i slaba tehnološka podrška. No, činjenica je da naši tehnolozi ne zaostaju ni po idejama ni po znanju za svetom. Prikazali su hranu obogaćenu probioticima, prebioticma, flavonima, kombuhom, selenom, čak i pomešali pivo i vino i dobili napitak sa izuzetnim antioskidantnim svojstvima. Pa gde je onda problem? Pre svega, u obrazovanju i primeni novog.

Prihvatiti inovacije

Srbija, kao i u mnogim drugim oblastima, ni u ishrani nije spremna da prihvati nove proizvode, ali pre svega novi način razmišljanja. I sam sam bio iznenađen koliko je bilo potrebno priče da bi farmaceuti prihvatili edukaciju o izoflavonima, organizovanu od starne Alkaloida još u 2011. godini, po pitanju upotrebe njihovog preparata za smanjenje menopauznih tegoba. Ne želeći da potrošim previše prostora, potrebno je da se zna da su u pitanju supstance slične ženskom polnom hormonu estrogenu koji se dobija iz soje. Njegova najznačajnija upotreba kao fitoestrogena je u menopauzi. Da bi i oni najzagriženiji razmišljali pravilno, dovoljno je spomenuti popularnu teoriju koja kaže da desetostruko manje problema u menopauzi imaju žene Japana, upravo zbog svakodnevnog konzumiranja soje.

I tako priča o funkcionalnoj hrani dobija smisao, jer većina namirnica sadrži neki sastojak neophodan za zdravo funkcionisanje organizma, kao npr: antioksidante iz grožđa (resveratol), limuna, čaja, crne čokolade, badema (flavoni), bobičastog voća (anticijani), paradajza (likopen), ili vitamin C iz citrusnog voća, sulforafan iz brokola, izoflavone iz soje, omega 3 iz ribe, ili alfa linoleinske kiseline iz lana itd.

Lilly Blog - Zdrava trpeza za praznike - Kasnimo za svetom

Praznična ćuretina i piletina

Kada već govorimo o novogodišnjoj trpezi, trebalo bi da govorimo ne o receptima već o hrani koju treba konzumirati. Izaberite piletinu ili, tradicionalno, ćuretinu, a razmislite o proizvodima koji su na neki način obogaćeni. Koristite pršutu umereno, a razne vrste mortadela sa povrćem su uvek bolje nego čajne kobasice. Možda je i kod nas došlo vreme da obratite pažnju na piliće meso, koje je, zahvaljujući prehrani, obogaćeno omega 3 kiselinama ili selenom. Na taj način ne samo da konzumirate nisko masno meso, već delujete preventivno na aterosklerozu i na potencijalno stvaranje maligniteta. Slično je i sa raznim prerađevinama. Korišćenje maslinovog ulja, umesto raznih drugih, uticalo je, na primer, ne samo na ukus, već je znatno zdravije zbog prisustva nezasićenih masnih kiselina. Dodaci probiotika (inulin) ne samo da daju mesnim proizvodima lepšu strukturu i oblik, već deluju povoljno na procese varenja i ubrzavaju izbacivanje štetnih materija. Posebno je važno da obratite pažnju na količinu soli, jer su suhomesnati proizvodi izuzetno posoljeni i zato ih možda treba birati samo onda kada je to neophodno, ali ih ne jesti svakodnevno. Dodavanje povrća mesnim prerađevinama daje poseban kvalitet, ima više vitamina, manje kalorija, više vlakana i manje masti. Dakle, birajte salate ili namaze napravljene sa maslinovim uljem i pokušajte da jedete ljuto.

Lilly Blog - Zdrava trpeza za praznike - praznična ćuretina

Mlečni proizvodi sa probioticima

Prilikom kupovine mlečnih proizvoda obratite pažnju na prisustvo probiotskih bakterija. Spomenuo bih, pre svega, jogurt, čija je ponuda u Srbiji veoma dobra, čak i u poređenju sa nekim razvijenim zemljama Evrope. Osim što kod nas postoji kultura uzimanja jogurta, možemo slobodno reći da smo srećni, jer imamo veliki izbor jogurta sa različitim probiotskim kulturama koje deluju izuzetno povoljno na zdravlje. Sem antimikrobnih efekata, povoljno deluju na imuni sistem, ali i na razne zapaljenske procese, adheziju molekula, odnosno produkciju antiadhezivnih proteina i glikana, smanjenje holesterola, krvnog pritiska i povoljno menjaju crevnu floru.

Lilly Blog - Zdrava trpeza za praznike - mlečni proizvodi

Ajvar sa maslinovim uljem

Ajvar je naša tradicionalna salata, namaz, dodatak jelima itd. Iako ga patentno nismo zaštitili mi nego Slovenci, ajvar je interesantna funkcionalna hrana. Većina ljudi zna da paprika ima vitamin C, koji je otkrio Albert Sent Đerđ, mađarski nobelovac koji je živeo i u Vojvodini. Međutim, malo ljudi zna da paprika, pogotovo ona malo ljuća, sadrži kapsaicin, supstancu koja povoljno deluje protiv bolova kod određenih stanja, zatim deluje antikancerogeno (karcinom prostate), reguliše šećer i utiče na nervnu provodljivost. Kapsaicin je pravi primer kako supstance iz funkcionalne hrane mogu povoljno da utiču na zdravlje ljudi. Novi načini pripreme ajvara, pored tradicionalnog pristupa, koriste maslinovo ulje i na taj način se utiče na kvalitet i vrstu unetih masti, odnosno holesterola.
Ne zaboravite na čašu crnog vina, za predjelo uzmite bademe, a za dezert crnu čokoladu ili citrusne plodove. I pokušajte da se naspavate, jer ni funkcionalna hrana ne može sama da povrati energiju.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči