Zdravlje u vašim rukama

Piše: prof.dr Jagoda Jorga


Ponedeljak, 02. Oktobar 2017. u 10:09


Voće ipak goji!?

Nije teško pojesti kilogram pa i više voća, pogotovu ako ste na dijeti i posebno kada volite slatko, pa još kad ima epitet "zdravo". I tu je negde problem

  • Kilogram-dva voća je preko 800 kalorija, što je u odnosu na dozvoljenih stotinak ogromna razlika, potpuno dovoljna da kod velikog broja ljudi dovede do povećanja težine
  • Činjenica je da se kalorije lako gomilaju čak i iz zdrave hrane, kada su količine te i takve hrane veće od preporučenih
  • Kad god vam je potreban manji unos kalorija, ubacite povrćke umesto voća. Jednostavno, zar ne?

Lilly Blog - Voće ipak goji - Uvod

Ovo nije naslov iz nekog visoko rangiranog naučnog časopisa niti istraživanja o kojima često pišem. Ovo je pitanje iz moje ordinacije. Čujem ga svakodnevno ovih letnjih dana od pacijenata koji su inače uspešno gubili u težini na dijeti koju smo dogovoril, a onda je odjednom stalo. Na moje pitanje – šta se to promenilo u vašoj ishrani, odgovor je uglavnom isti: "Ništa, samo jedem malo više voća, to je zdravo".

Činjenica je da voće ima neka jako dobra svojstva – dosta vitamina, kao beta karotena, vitamina C, dijetskih vlakana, nekih drugih antioksidanata. Činjenica je i da sve preporuke na svetu kažu jedite što više povrća i voća, to je dobro za opšte zdravlje srca i slično. Činjenica je da i tokom gotovo svake redukcione dijete može da se unosi neka količina voća. Ali, u većini slučajeva to ne prelazi 200 grama! To je, u principu, JEDNA veća breskva.

Lilly Blog - Voće ipak goji

Sezona primamljivih mirisa

Kad počne sezona neodoljivo mirisnog, slasnog i jeftinog voća, teško mu je odoleti. Počne od te jedne (dozvoljene) breskve a stigne se na 3-4, pa još i neko zrno grožđa ili par šljiva, da ne nabrajam više. Nije teško pojesti kilogram pa i više voća, pogotovu kad ste na dijeti i posebno kada volite slatko i još kad ima epitet "zdravo". I tu je negde problem.

Ne sme se zaboraviti da "zdrava" hrana nije bez kalorija. Voće, u odnosu na svog pandana – povrće, sa jednako dobrim hranljivim sastojcima ima trostruko više kalorija u istoj količini. Evo primera zelenih partnera: kivi ima 61 kaloriju i oko 90 mg vitamina C, zelena paprika u 20 kalorija daće vam 80 mg istog tog vitamina, a u mnogo čemu precenjena zelena jabuka svega 5 mg vitamina C u preko 53 kalorije.

Lilly Blog - Voće ipak goji - Zdrava hrana je kalorična

Kilogram-dva voća je preko 800 kalorija, što je u odnosu na dozvoljenih stotinak ogromna razlika, potpuno dovoljna da kod velikog broja ljudi dovede do povećanja težine. I to se upravo dogodilo mojim pacijentima koji ovih dana dalaze nesrećni i zbunjeni – kako je moguće da se od voća čak i ugoje, a ne samo prestanu da mršave?

I zdrava hrana je kalorična

Činjenica je da se kalorije lako gomilaju čak i iz zdrave hrane, kada su količine te i takve hrane veće od preporučenih. Drugim rečima, neophodna je stalna kontrola količina i to ne samo na dijeti za mršavljenje već tokom celog života. Ne goji voće, nego količina!

I na kraju, da razjasnimo šta tačno kaže nauka i koje su preporuke. Odrasle osobe treba da unesu 7 porcija – oko 850 grama voća i povrća! Znači, postoji neka definisana količina. Pri tome se ona posebno odnosi na voće, a naročito tokom dijeta kada u potpunosti može da se zameni povrćem. Znači, kad god vam je potreban manji unos kalorija, ubacite povrćke umesto voća. Jednostavno, zar ne?

Pre fizičke aktivnosti

Voće treba rezervisati za dane kada ste fizički aktivni. Ono je izuzetno dobar izvor brzo dostupne energije – voćnog šećera i kao takvo idealno da se uzme kao lak obrok pre neke aktivnosti. To je savet koji dajem svima koji su na redukcionim dijetama. Koristite voće kao obrok pre fizičke aktivnosti u količini od 200-300 grama. To je dovoljno da obezbedi energiju da vežbate punim intenzitetom, da zadovoljite potrebu za slatkim, a da ne dobijate u težini. Drugim danima jedite samo povrće – naravno uz sve one druge stvari koje su deo balansirane ishrane. Najzad, pravilo za sve namirnice, izuzev povrća: koliko god bile "zdrave", uvek vodite računa o količinama!

Lilly Blog - Voće ipak goji - Pre fizičke aktivnosti



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči