Zdravlje u vašim rukama

Piše: Prof. dr Jagoda Jorga


Utorak, 19. Decembar 2017. u 09:41


Veganizam i vegetarijanstvo sa medicinskog stanovišta

Vegetarijanstvo je najšire prihvaćen termin za tip ishrane koji isključuje namirnice životinjskog porekla. Sva dosadašnja medicinska saznanja zaista kažu da treba povećati unos biljne hrane, posebno povrća, ali nikako i nikad kao jedine hrane.

  • Anđelina Džoli je pre par godina izjavila: "Bila sam vegan dugo vremena i to me je gotovo ubilo, jer nisam dobijala dovoljno nutrijenata. Sad mi je formula dobrog izgleda sočna, crvena šnicla"
  • Ozbiljni veganski sajtovi uvek preporučuju suplemente, bilo u obliku gotovih vitaminsko-mineralnih preparata, bilo u obliku fortifikovanih biljnih namirnica

Veganizam u modernom rečniku označava političku i životnu ideologiju koja isključuje upotrebu životinja i njihovih produkata u bilo koje svrhe, ne samo za ishranu. Vegetarijanstvo je najšire prihvaćen termin za tip ishrane koji isključuje namirnice životinjskog porekla. Pod tim su obuhvaćene razne kategorije, od onih koji striktno jedu samo biljnu hranu – vegani, do onih koji izbacuju samo meso iz ishrane a jedu mleko, jaja, ribu, pa se nazivaju lakto-ovo, odnosno pecse- vegetarijanci ili semivegetarijanci. Ljudi to rade iz raznih razloga: moralnih, religioznih ili zdravstvenih.
Nas zanima samo ovo poslednje – da li vegetarijanstvo vodi boljem zdravlju, manjem oboljevanju i dugovečnosti? Kratak odgovor na sva tri pitanja je NE!

Šnicla za lepotu

Pre nego navedem brojne medicinske argument, citiraću Anđelinu Džoli koja je pre par godina izjavila: "Bila sam vegan dugo vremena i to me je gotovo ubilo, jer nisam dobijala dovoljno nutrijenata. Sad mi je formula dobrog izgleda sočna, crvena šnicla".
Prva i osnovna činjenica je to: veganska ishrana ne obezbeđuje unos važnih hranljivih materija. Da nabrojimo samo neke sada poznate: gvožđe, cink, taurin, proteini, kalcijum, omega 3, vitamini A, D, B12, selen, jod.

Jedan razlog je što biljke ne mogu da ih proizvedu kao vitamin B12, a drugi, češći, da su ove materije prisutne u malim količinima, ili u obliku koji je za naš organizam slabo iskoristljiv.

Ozbiljni veganski sajtovi zato uvek preporučuju suplemente, bilo u obliku gotovih vitaminsko- mineralnih preparata, bilo u obliku fortifikovanih biljnih namirnica. Kod nas je fortifikacija izuzetak a ne pravilo, pa se nedostatak može obezbediti isključivo dodavanjem sintetičkih preparata.

Lilly Blog - Veganizam - Šnicla za lepotu

Posledice deficita

U suprotnom, pre ili kasnije javljaju se posledice deficita. Najteže i često nenadoknadive su ako se ovakakv tip ishrane praktikuje u pubertetu, kada su apsolutno najveće potrebe za mnogim materijama neophodnim za rast i razvoj, posebno kod devojaka!
Neke nedostatke organizam će nadoknađivati iz svojih rezervi – dok ih ima! Belančevine obezbeđuje razlaganjem sopstvenih tkiva i mišića – neki to zovu autokanibalizam, a kalcijum uzima iz kostiju i zuba.

Kad je u pitanju B12, često ćete pročitati kako ga prave naše crevne bakterije. Da, ali uglavnom za sopstvene potrebe a ne potrebe velikog organizma. U celoj toj priči zavara ih i to što organizam ima relativno velike depoe B12, pa se deficit ispoljava tek nakon mnogo meseci pa i godina sa teško popravljivim posledicama.

Neki od tih nutrijenata postoje i u biljnoj hrani, ali moraju da se unose u višestruko većim količinama zbog male iskoristljivosti u organizmu. Biljna omega 3 može u organizmu da služi kao osnova za izgradnju omega 3 dugih lanaca koje su normalno prisutne samo u ribama, ali je njena iskoristljivost samo 5 %. To znači treba uneti 20 puta veću količinu nekog semenja ili ulja da biste napravili istu količinu kao riba, a nama potrebnu .
Zbog toga, a i zbog činjenice da biljna hrana daje manji osecaj sitosti, ljudi posežu za većim količinama – jeste tu puno vlakana ali je i puno gasova, pa je meteorizam obavezna prateća pojava.

Lilly Blog - Veganizam - Posledice deficita

Pogrešne interpretacije istraživanja

Kad je u pitanju oboljevanje od malignih bolesti, česte su pogrešne interpretacije naučnih istraživanja. Mnogi zagovornici vegetarijanstva tvrdiće vam kako je studija na američkim adventistima pokazala da oni duže žive od prosečnih Amerikanaca. Pored nekog oblika vegetarijanstva, oni ne piju, ne puše, veoma su fizički aktivni. I pored toga, studija je pokazala da oni jednako oboljevaju od karcinoma, ali u poznijim godinama i ne manje važno – to je sve poređeno sa onom tipičnom američkom ishranom označenom kao "lošom" u mnogo čemu. Velika holandska studija praćenja preko 10 000 ljudi tokom 20 godina takođe nije pokazala značajne razlike u oboljevanju vegetarijanaca u poređenju sa nevegetarijancima. Smanjeni rizik za karcinom debelog creva pokazali su oni koji jedu puno ribe i povrća, ili mlečnih proizvoda, a manje mesa u odnosu na one koji jedu meso gotovo svaki dan.
A kada je dugovečnost u pitanju, adventisti nikako nisu u vrhu svetske piramide. To su stanovnici Sardinije i Okinave. Za Sardiniju je valjda već opšte poznato da tu preovladava upotreba mesa, masnih sireva kao pekorino, pita, paste. Za Okinavljane je manje poznato da kao izvor belančevina koriste mnogo više svinjetine nego soje.

Lilly Blog - Veganizam - Pogrešne interpretacije istraživanja

Sva dosadašnja medicinska saznanja zaista kažu da treba povećati unos biljne hrane, posebno povrća, ali nikako i nikad kao jedine hrane. Takođe su preporuke da se smanji unos mesa, ali poveća unos ribe, a nigde do sada nije zabranjen unos mleka i mlečnih proizvoda. Sve su to elementi bitni i u mediteranskoj i u tzv. DASH dijeti, za koje moderna medicina ima puno podataka na osnovu kojih ih preporučuje za dugoročno dobro zdravlje.
Ideologija može biti veoma privlačna, problem je što ljudi mogu umreti zbog fanatičnih dijetskih verovanja, te svaki ekstremizam u ishrani može imati ozbiljnu cenu.



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči