Zdravlje u vašim rukama

Piše: Prof. dr Jagoda Jorga


Petak, 04. Maj 2018. u 15:26


Sve, sve ali hleb

Čak i u dijetama za mršavljenje koje ja prepisujem hleb je uvek prisutan u nekim količinama, jer su njegovi efekti na zdravlje izuzetni!

  • Ne samo da je u našoj tradiciji hleb važna namirnica, medicina kaže da je dobar i za ukupno zdravlje
  • Najveći broj žitarica bez glutena, kojima se zamenjuju pšenica, raž, ječam, istovremeno imaju neuporedivo manje dijetskih vlakana

Ovo pitanje često čujem od mojih pacijenata koji žele da smršaju. U vremenu u kome živimo, razne dijete bez ugljenih hidrata i/ili bez glutena prognale su hleb sa trpeze mnogih ljudi, sa idejom da je to upravo način da ishranom postignu bolju kondiciju, bolji izgled, dobro zdravlje i dug život. Da li se to i potvrdilo u praksi i u nauci?

Superiorna vlakna iz žitarica

Pedantni istraživači su sve to stavili pod lupu, što podrazumeva tačno definisanu metodologiju i kriterijume. Šta su utvrdili?
Višedecenijske studije Američkog instituta za rak pratile su ishranu i umiranje na preko 400 000 ljudi! Ozbiljan broj i pomalo iznenađujući podaci. Prvo – poznato. Potvrđeno je da ljudi koji unose preko 29 grama vlakana duže žive, za četvrtinu im je smanjen rizik prevremene smrti od bilo kog uzroka u odnosu na one koji unose manje od 13 grama vlakana. Drugo – iznenađenje. To nisu bilo koja vlakna, ne ona iz voća i povrća koja stalno pominjemo, nego upravo vlakna iz žitarica! I još važnije, ne bilo kakvih žitarica, već prerađenih namirnica kao što je hleb.

Lilly Blog - Hleb - Uvod

Ipak, nije sve u vlaknima

Glavni istraživači sa Harvarda su tom prilikom dali i njihovo viđenje ovakvih nalaza. Prepričano, po njima, nije to efekat samo vlakana, već kombinacije hranljivih sastojaka koji uz njih idu: vitamina, minerala, kao što je cink, i drugih fitonutrijenata koji štite tkiva od oštećenja i inflamacije, pojednostavljeno – podižu odbrambene sposobnosti organizma.
Druge velike studije, a ima ih već jako puno, pratile su zdravlje ljudi koji su bez medicinske indikacije (dijagnoze glutenske intolerancije) izbacili gluten – čitaj žitarice koje ga sadrže.
I ovo je bilo neočekivano – činjenice potvrđuju da ova ishrana zapravo povećava rizik od gojaznosti, oboljevanja od diabetesa i umiranja od srčanih oboljenja. Čini mi se da je ovo postalo već opšte mesto. Šta je tu sve isplivalo na površinu? Najveći broj žitarica bez glutena, kojima se zamenjuju pšenica, raž, ječam, istovremeno imaju neuporedivo manje dijetskih vlakana, verovatno i nekih drugih važnih nutrijenata koje ćemo tek otkriti! Pokazano je, takođe, da one brže dižu nivo šećera u krvi – čitaj i insulina, pa su metabolički "rizičnije".
Pri ovome ne treba zanemariti ni činjenicu da su mnogobrojne pahuljice, mussli, gotove kaše i slično pri preradi ne samo obogaćene šećerima već totalno osiromašene, jer nisu od INTEGRALNOG zrna žitarica. A ljudi su krenuli da ih masovno koriste kao "zdrave" alternative za hleb.

Lilly Blog - Hleb - Ipak nije sve u vlaknima

Povoljni efekti kvasca

Sve ovo je vratilo fokus na tu jednostavnu namirnicu od brašna, kvasca i vode – hleb. Šta to njega razlikuje, u smislu efekata na zdravlje, od žitarice od koje je krenuo, bilo da je to raž, pšenica, ječam..? Ta vlakna koja pominjemo, a za koje su žitarice nezamenljivi izvor – to su beta glukani. Njih ima i u celom zrnu pomenutih žitarica. Ali, pokazalo se da je kvasac takođe veoma bogat ovim metabolički prijateljskim vlaknima. Ona su, pored toga što ih vole naše crevne bakterije pa utiču povoljno i na imunitet, priznate i od strane evropske agencije za bezbednost hrane /EFSA/ kao nutrijent koji pomaže u regulaciji holesterola! To je jedno od objašnjenja dugoročnih efekata u smislu smanjenja rizika srčanih oboljenja. Drugo, što je direktno posledica fermentacije koju izaziva kvasac je promena strukture skroba na način koji mu omogućava da on bude usporeno apsorbovan iz creva, što znači da veoma sporo podiže nivo šećera, samim tim i insulina. Iz toga proizilaze mnogi povoljni efekti, pa kod nekih ljudi i efekat smanjenja apetita.

Ne bih ovde da nabrajam sve više puta pominjane B vitamine i minerale koji su sastojci hleba, ali nije na odmet da naglasimo da se cela priča vrti oko jedne važne stavke, a to je – dobar, kvalitetan hlab treba da bude od celog zrna žitarica. Može to biti od jedne ili vise, ne treba mešati pojmove od celog zrna i više različitih žitarica. Jedna ili više, važno je da bude od celog zrna i da to bude i napisano. I još nešto, treba da ima i kvasac.
Na kraju, ne manje važno, hleb se peče na visokoj temperaturi, kora je potpuno neprikladna za život mikroorganizama pa je hleb mikrobiološki izuzetno bezbedna namirnica.

Lilly Blog - Hleb - Povoljni efekti kvasca

Molba pekarima

Ostaje nam samo da lepo zamolimo naše pekare da se potrude da i dalje prave kvalitetan i dobar hleb. Ne samo da je u našoj tradiciji kao važna namirnica, medicina kaže da je dobar i za ukupno zdravlje.
Naravno, kao i uvek, važne su količine – ne preterujte, posebno oni koji baš i ne upražnjavaju sport. A za njih je odličan i beli hleb, ali o tom nekom drugom prilikom!
I da odgovorim na pitanje sa početka, čak i u dijetama za mršavljenje koje ja prepisujem hleb je uvek prisutan u nekim količinama, jer su njegovi efekti na zdravlje izuzetni!



Uvodna reč

Od sada možete pratiti i naš blog, na kome ćemo se baviti različitim temama iz oblasti zdravlja, lepote, aktuelnim fenomenima i trendovima savremenog života, a za koje ste pokazali interesovanje na stranicama Lilly magazina.
Ova nam opcija sada omogućava da čujemo i vaše komentare i stavove o različitim globalnim fenomenima, kao i zanimljivim lifestyle temama koje nas podjednako dotiču.
Opcija komentara nije predviđena samo kada je reč o stručnim tekstovima, da bi se izbegla mogućnost nesavesne primene i tumačenja.
Urednica Marija Midžović

Ključne reči