Smanjenje telesne težine - na vreme se spremite za leto

Piše mr ph. spec. Sonja Stojiljković

Preduslov za idealnu liniju je pravilna ishrana i redovna fizička aktivnost. Prekomerna težina nosi sa sobom rizik od nastanka kardiovaskularnih i drugih bolesti. Ukoliko postoji višak telesne težine, treba proveriti stanje čitavog organizma, i eventualno konsultovati nutricionistu. BMI (indeks telesne mase) je parametar koji koriste lekari da bi utvrdili postojanje prekomernih kilograma. BMI se računa tako što se telesna težina izražena u kilogramima podeli sa kvadratom telesne visine izražene u metrima (kg/m2). Normalan indeks telesne mase podrazumeva vrednosti između 18.5 i 25. Vrednosti između 25 i 30 predstavljaju povećanu telesnu težinu, od 30 do 35 gojaznost tip 1, od 35 do 40 gojaznost tip 2, vrednosti preko 40 gojaznost tip 3. U skladu sa tipom gojaznosti i eventualnim pridruženim bolestima, lekar će odrediti dalju terapiju.

Veliki broj ljudi spada u grupu sa indeksom od 25 do 30. Ove osobe nemaju dijagnozu gojaznosti, ali imaju povećanu telesnu masu i treba da povedu računa o ishrani. Prvi korak je izbacivanje slatkiša i masti iz upotrebe, a ishranu treba bazirati na žitaricama, voću, povrću i proteinima. Hranu ne treba pržiti na ulju, naročito izbegavati zasićene masne kiseline koje su sastojak najkorišćenijih rafinisanih suncokretovih ulja. U malim količinama se mogu koristiti ulja obogaćena nezasićenim masnim koselinama, kao što je hladno ceđeno maslinovo ulje. Meso je najbolje kuvati ili grilovati, umesto mesa što više treba koristiti ribu kao izvor proteina. Voće i povrće je bogato vitaminima i mineralima, koji su odlični antioksidansi i pojačavaju imunitet. Hrana se mora dozirati (najbolje u pet manjih obroka dnevno). Važno je i unošenje dovoljnih količina tečnosti.

Fizička aktivnost je jako važna za organizam, podstiče topljenje masnih naslaga, poboljšava peristaltiku i smanjuje napetost. Treba izabrati aktivnost koja ne predstavlja preveliki napor za organizam, naročito ako postoje problemi sa kardiovaskularnim sistemom.

Na tržištu postoji i veliki broj dijetetskih suplemenata koji pomažu smanjenje telesne mase i vrše detoksikaciju organizma. Obično su na bazi biljaka (zeleni čaj, zelena kafa, aronija, hoodia). Ovi dodaci hrani smanjuju apetit, podstiču metabolizam i probavu. Sagorevači masti su L-karnitin, hrom, betain. Ukoliko sadrže zeleni čaj ili kafu treba proveriti da li je izvršena dekofeinizacija, jer prevelike količine kofeina mogu izazvati ubrzan rad srca, anksioznost i nesanicu. Suplementi mogu biti na bazi jedne ili više ovih supstanci, ali svakako treba pitati farmaceuta za savet.